måndag 11 november 2019

Singles day - shoppa inte i onödan

Så var vi där igen. Ett kommersiellt jippo som enbart är till för att vi ska shoppa, och således överkonsumera, ännu mer. Konsumtion ger ett hutlöst klimatuttryck och inte nog med att vi har Black Friday och den enormt omfattande julhandeln, idag är ytterligare en sådan dag.

Jag syftar idag på Singles day. Denna dag är egentligen en kinesisk festivaldag som har firats sedan 1993. Vad den går ut på är att unga kinesiska medborgare är stolta över sitt civilstånd, dvs över att vara singel, varpå de firar med festival och vilodag. Dagen firas alltid den elfte november, dvs 11/11, där siffran 1 syftar till att vara ensam, alltså singel. Många yngre människor firar denna dag och det har visat sig att nätshopping är extra blomstrande i och med detta. Logiskt va? Eller helt knasigt tycker jag! En dag för att fira att man är singel blir en av de största nätshoppingdagarna i världen. Jag ser liksom inte riktigt kopplingen där.


I Sverige upplever jag att Singles day-kampanjer är en relativt ny företeelse. Jag gjorde en snabb googling och kom fram till att många svenska klädkedjor givetvis har hoppat på detta också, bl.a. Lindex, Kappahl, Indiska, Gina Tricot och Ellos. Behöver vi verkligen en dag till för överkonsumtion? Så klart vi inte gör! Vi överkonsumerar nog med kläder ändå utan rabatt. För mig är det inte svårt att låta bli de där dealsen med 11, 20 och 30% rabatt på kläder jag inte behöver idag. Visst låter väl du också bli?

Bilden är lånad från en annons jag fick upp på insta. Totalt bortkastat på mig kan jag säga.

2 kommentarer:

  1. Alltså det är så sjukt! Fattar ingenting... Självklart ingen handling på ännu en tramsdag skapad för överkonsumtion :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag vet! Vart kommer det ifrån? Ska vi anamma alla sådana här dagar är det tänkt? För det finns säkert fler...

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...