söndag 20 oktober 2019

Loppistips #8: Smyrna second hand på Ringön


Idag tipsar jag om en av mina äldsta och bästa second handfavoriter. Smyrna second hand är verkligen en pärla bland pärlor. Jag har besökt den i över tio års tid och jag har hittat massor med fina grejer. Ofta på textilavdelningen. För de har verkligen en superbra textilavdelning. Ibland hittar man massa billigt, men ibland tycker man, alltså jag, att det är alldeles för dyrt. Priserna skiftar lite i perioder. Vilket är helt ok. Det är ju inte som att jag är i desperat behov mer tyg eller sytråd egentligen.

Faktum är att jag ofta brukar gilla "små" välgörenhetsbutiker bäst, dvs inte de som tillhör en kedja som t.ex. Myrorna. Och här tycker jag verkligen att de har lyckats med att ha ett brett sortiment. Förutom på textilavdelningen har jag hittat mycket bra till köket, som t.ex. vinglas, gryta, teburkar och annat. Bokavdelningen är bra och de har alltid massa fina möbler.


Men, då var ju det här en blogg om hållbart mode. Och vill man köpa sina kläder second hand tycker jag man har en god chans att hitta bra grejer här. Smyrna second hand har den perfekta mixen av nyproducerat och vintage och man kan både hitta lite "finare" märken och fast fashion från kedjorna. Jag tänker att när det handlar om en välgörenhetsbutik som en kyrka driver har de inte samma urvalsprocess som t.ex. BjörkåFrihet måste ha eftersom de får in 10 ton kläder om dagen! Det är helt galet. Och det här med andrahandsvärde, som jag skrivit om tidigare, anser jag är i betraktarens ögon. Bara för att någon anser att ett plagg inte är bra nog betyder inte det att alla andra känner likadant. Jag gillar när någons bös blir någon annans vintlott. Jag har t.ex. hittat en fläckig och trasig klänning som jag tänkt fixa till, eftersom modellen tilltalar mig. Jag gillar när den chansen finns. Jag ska bara få tummen ur också...

Och man kan verkligen hitta fynd här. Speciellt när de har halva priset på allt som de har ett par gånger om året. Jag har t.ex. köpt mina vinterkängor för 30 kr här, som jag skrivit om i det här inlägget. Jag hittade även en välbehållen basickjol från H&M för 20 kr vid samma tillfälle. Men även när det är fullpris är det rimligt, som t.ex. ett par knappt använda sneakers för 40 kr som jag hittade i våras. Jag upptäckte dessutom igår att de höjt priset på tygpåsarna från 2 kr till 5 kr, vilket är fullt rimligt. Så många fina tygpåsar jag hittat där för inga pengar alls!


Ett tips från coachen dock. Smyrna second hand ligger på Ringögatan 3 i Göteborg och är öppet på måndagar 16-18 och lördagar 10-14. Och vill man ha det så här lugnt som på mina bilder ska man gå på måndagar. På lördagar är det helt galet mycket folk och allmänt stressigt. Men det kan ju också ha sin charm att trängas.

Vilket är ditt bästa fynd på Smyrna second hand?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...