onsdag 17 mars 2021

Vad är det värt?

Härom veckan fick jag hem ett par nya vandringskängor från Sellpy. Mina förra jag köpt på Björkå Backaplan har gått sönder och jag är faktiskt osäker på om det går att laga dem på ett bra sätt. De har liksom spruckit på sidan av sulan på ett par ställen och tar in vatten. Kanske skulle det gå att gegga på någon plastic padding eller något men jag chansade inte då jag ändå kände att jag behövde ett par lite mer rymliga med en lite mindre slät sula. 


Jag kör i 99 fall av hundra second hand i första hand så det blev de här för 200 spänn. Jag är väldigt nöjd med mina vandringsskor (också från Sellpy faktiskt) av märken Salomon så jag blev väldigt glad att jag hittade ett par i lite högre modell också. Jag går mycket dagligen och mycket i skogen med hunden. Så så här ser de alltså ut. Väldigt fint skick och för det priset alltså! Tyvärr saknade de innesulor men det är ju en enkel biff att fixa så det var ju bara för mig att fixa ett par nya sulor. Jag googlade runt lite och föll för ett par av märket Meindl eftersom jag ville ha en ganska enkel sula, inte i ull (typ enda gången jag inte ville ha ull), och behövde inga krusiduller för ett vettigt pris. Meindl gör också vandringskängor så det kändes ju vettigt. Jag insåg rätt snabbt att sulor kostar en del. De här var förhållandevis billiga men med frakt gick de på mer än vad själva kängorna kostade. Men jag behövde ju sulorna så det fick bli så. Men ja, det kändes lite skumt att ett par enkla innesulor kostar mer än ett par rejäla vandringskängor, på gott och ont. Nu köpte jag ju dem second hand så det är ju inte riktigt applicerbart eftersom man kan komma över riktiga kap i andra hand. Och det gillar jag ju. Men det här fick mig ändå att tänka.

Ett par vandringskängor från Salomon kostar i regel från en tusenlapp och uppåt vilket jag alltså inte betalade för de här. Det skulle inte kännas särskilt konstigt att köpa sulor för 200 spänn till ett par så dyra skor men det känns lite märkligt ändå att sulorna kostade mer än själva skorna. Och det är ju faktiskt inte helt omöjligt att komma över ett sko i kängmodell för 200 spänn. Särskilt inte på rea. Och det är ju inte sulorna som är för dyra utan skorna som är för billiga. Det är väl därför vi är så ovilliga att lägga lite pengar på våra befintliga plagg antar jag. Man kan ju lika gärna köpa ett nytt plagg eller par skor! Detta är en inställning vi måste släppa. Vi måste ta hand om det vi har i första hand och köpa nytt, vare sig det är second hand eller nyproduktion, i andra hand. För miljöns vinning är det alltid värt att laga!


Så här visualiserar Johanna Leymann (fd Nilsson) det. Tänker man på miljön i första hand och ekonomin i andra hand, är det alltid värt att laga. Jag minns ett avsnitt av Ecofashionista från ett par tre år sedan där Angelica pratar om att byta en trasig dragkedja i ett par stövlar hos en skomakare. Jag kollade runt lite efter priser och det ligger i regel mellan 249 - 450 spänn för en dragkedja. Hon konstaterade att, eftersom hon då ville byta båda dragkedjorna så det är samma på båda stövlarna, skulle det kosta långt mer än vad hon betalat för stövlarna. Och det är nog många som backar då. Men nej, det är inte dyrt att anlita en skomakare. Det är skorna som är alldeles för billiga! Mitt råd är att bara köpa sådant man tycker är värt att vårda och reparera. Kanske är det mer värt att köpa ett par jeans från Nudie för över tusenlappen och få dem reparerade (de gör ju det gratis) i flera års tid än att köpa ett par från t.ex. Ellos för 399 kr varje år eftersom det kan vara ungefär så länge de håller. I slutändan lönar det inte sig att köpa billigt om man hela tiden behöver köpa nytt pga kass kvalitet när Nudie har en så pass förmånlig lagningsservice. Den borde fler ta efter tycker jag!


Men jag ska inte sitta här och säga att det inte är värt att laga jeans från Ellos. Sambons har lagts många timmar på och nu behöver de en omgång till då hålen blir fler och fler. Men jag lagar på. Miljön vinner ju ändå på det. Och mitt hantverkskunnande Och har du hittat din favoritmodell hos någon billigare kedja är det förhoppningsvis värt för dig att laga dem, även om de inte var så dyra. Det är faktiskt helt ok att lagningen kostar mer än själva byxan, om du frågar mig i alla fall. Det finns skräddare över hela landet och får man inte nys om någon bra kan man alltid skicka till Repamera som är en skräddare online dit man skickar sina kläder eller skor. Som jag önskar att jag kom på den lysande idén! Så ska man vara krass skulle jag ha försökt laga mina kängor innan jag bytte ut dem. Dåligt av mig. För ja, det är värt att laga. Värt för vår planet! Tänk på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...