söndag 14 mars 2021

Dokumentärtips: Den giftblå floden

Jag har som vana att tipsa här på bloggen när jag hittar intressanta saker att se på temat hållbart mode och så. Härom veckan sprang jag på denna: Den giftblå floden på SVT play. Den kanadensiska dokumentären är från 2017 och väldigt sevärd. I den 52 minuter långa filmen besöker naturvårdaren Mark Angelo flera förgiftade floder världen över och ger intressanta reportage därifrån. Bl.a. besöker han Ci Tarum som man även får stifta bekantskap med i dokumentären Stacey Dooley - modeindustrins smutsiga baksida som jag tipsat om här innan. Den ligger också SVT play då och då. Mark Angelo är inte heller obekant om man har sett filmen RiverBlue som jag också tipsat om innan. Dokumentären är sjukt intressant och fasansfull. Se den. Den ligger kvar här på SVT play till 31 januari 2022 så du behöver inte stressa. Men se den snart och fundera över om du verkligen behöver ett par nya jeans till. Eller kromgarvade läderskor. Just sayin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...