lördag 28 november 2020

Den förhatliga Black Friday är över


Men tyvärr fortgår fortfarande Black Week. Och så ska det visst vara någon form av Cyber Monday på måndag med... Vad jag tycker om Black Friday är väl inte så oväntat. Jag tycker det är skräp! Som sagt så överkonsumerar vi ändå så det räcker och julhandeln är riktigt läskig. I år kan vi väl ändå sluta oss till att det inte blir julafton med tjocka släkten. Black Friday behövs inte för vi kommer inte kunna ses ändå och då är väl julklappar sekundärt? Min mamma, som ändå rätt mycket traditionalist, sa för ett par veckor sedan att det blir ju ändå inte att vi ses i år så då skippar vi julklappar och kan sätta in pengar till välgörande ändamål istället. Lyssna på mamma! Vi kan väl klara oss utan 1000 julklappar ett år i alla fall och istället passa på att mysa med dem vi kan och får träffa?

Jaja, jag fattar i år med att rean kan vara viktig för många, att de som i vanliga fall inte har råd med det ena och det andra faktiskt kan köpa det de behöver, mycket billigare denna dag. Got it. Men Black Friday kom jäkligt olämpligt i år när vi ändå inte ska springa i butiker. Jag hoppas verkligen inte det var någon trängsel igår. Nätshopping fick faktiskt duga i år. Och liksom förra året gjorde jag en liten koll på vilka som hakade på och sålde sig till den svarta dagen. Lindex, Indiska och Kappahl hoppade givetvis på och hade rejäla erbjudanden. H&M nöjde sig med att ge rabatt till sina medlemmar. Sedan kan ju vem som helst bli medlem när som helst dock... Nudie var på liksom förra året och liksom förra året är jag besviken. Däremot höll Haglöfs fanan högt i topp med att stänga sin försäljning i år igen samt att Dedicated körde Plant Friday och planterade träd istället. Bra där.


Nu blev det här lite av en upprepning av förra årets inlägg med intet nytt under solen men jag tycker inte att Black Friday ska få så mycket mer uppmärksamhet. Dock reagerade jag på att både Dots'n'bows och Pow Studio, som jag skrivit här om innan, hakade på Black Friday. Alltså, när det gäller småskaliga företag kan jag dock se en poäng i att ha lite drives då och då. All försäljning är viktig och där kan de ändå fylla sin funktion med att någon som egentligen inte har råd att handla faktiskt till slut kan få köpa ett efterlängtat plagg som kommer användas hela livet. Nog så. Och slutligen ska jag dock erkänna att jag för första gången någonsin föll för "riktg" Black Fridayrea och köpte kläder! Fast fashion till och med! När jag kikade in på Indiska såg jag att de hade 30% på allt. Mina leggings sjunger på sista versen så jag passade faktiskt på att köpa två par i olika modeller som används under olika säsonger. Ja, jag är ett as. Men jag står för det. Jag använder leggingsen varje dag och tills de ärbeyond repair. Och de mest hållbara kläderna är ju de vi använder. Så, då var den bekännelsen över och snart är den här hemska svarta veckan över! Lägg ner Black Friday nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...