torsdag 19 november 2020

Klädhack #6: sy fast resåren

Under v 44 var jag på en väldigt förnöjsam vistelse på Västgötaslätten. Jag passade på att besöka några loppisar precis i skiftet till de nya restriktionerna. Jag shoppade en kjol jag var lite tveksam till om den egentligen var min grej. Jag tror den var det. Jag gillar den hittills. Det är najs när man hittar något tveksamt som blir så himla bra.


Men den hade en grej som inte var så najs, nämligen en vridande resår. Det är så extremt störigt när resåren viker sig på mitten och vrider sig åt fel håll. Jag står bara inte ut med det! Det är extremt obekvämt och blir knöligt och osnyggt. Men där har jag ett mycket praktiskt klädhack som jag ägnade mig åt i dag som dagens fix i min lagningsutmaning.


Man syr helt enkelt fast resåren med en enkel raksöm rakt över kanalen. Superenkelt. Och då håller den sig på plats. Jag har snappat upp det här hacket själv vis av årens erfarenhet. Jag har haft mången vriden resår under åren. Man gör helt enkelt som så att man drar ut resåren såpass att tyget i kanalen ligger slätt över resåren och syr en raksöm på mitten och fäster genom att sy omlott. Busenkelt.


Jag gillar breda resårer och jag gillar när de håller sig på sin plats. Jag syr alltid fast resåren, både på egensydda plagg och på plagg andra sytt åt mig, alltså de som är köpta i andra hand. Tre av de här plaggen har jag sytt själv. Alla fyra är byxor. Personligen tycker jag sömmen gör varken till eller från för utseendet, och den syns för övrigt inte heller då jag typ alltid har överdelen utanpå. Jag har dessutom köpt hemsydda loppisplagg med samma manöver för att hålla resåren på plats. Smidigt tips va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...