tisdag 20 oktober 2020

Att vara rimligt klädd i skogen

Eftersom jag har hund går jag en hel del i skogen. Jag kanske inte kan tala för alla hundar men min är väldigt förtjust i skogspromenader i alla fall. Då kan man ju fundera över hur man ska göra med vettiga funktionskläder? Och hur får man tag på det på ett hållbart sätt egentligen? Kan man hitta det second hand?


Ingen aning säger jag då, för jag har i alla fall inga! Byxor är inte för mig. Inte just nu i alla fall. Och visst fattar jag att det är vettigt med sådana där funktionsbyxor med svarta fält på benen och knäna och gärna även rumpan med. Men jag har faktiskt inga sådana och jag kan gå i skogen ändå. Så här brukar jag se ut i skogen. Det är klänning där med, i stort sett varje gång. De gånger jag har haft byxor på mig har jag ändå fått gå och dra upp dem hela tiden och det är störigt. Nej för mig funkar det fint med klänning, leggings och lämpligt överdrag till. I somras funkade min stora munkjacka, aka sommarjackan, bra. Klänningen är en omsydd historia från H&M och tröjan har jag köpt på tjockisloppis.


Det funkar till och med att plocka svamp i klänning. Visst kan man fastna i en och annan gren men man kommer ju loss. Jackan må vara av en lite mer funktionell modell, men jag köpte den, second hand givetvis, mest för att ha något som är lite mer regntätt. Är det en sådan jacka som kallas för skaljacka? Jag har ingen aning. Tycker det där med skal låter mystiskt. Jag tänker på nötskal jag. Klänningen på denna bild är en välanvänd och lagad sak från H&M den också, och tröjan, halstuben, mössan och handledsvärmarna har jag stickat själv. De grejerna funkar ju finfint i skogen. Och på jobbet. 


Kängorna på förra bilden må vara av mer skogsmullig typ dock. Det är ett par vandringskängor om jag inte misstolkar dem som jag köpt på BjörkåFrihet på Backaplan för 150 spänn. Väldigt prisvärt. Och när det gäller skor så får jag ändå nämna att där är jag helt med på funktionsbanan. På denna bild har jag vandringsskor från Sellpy. Jag fick tag på dem splitt nya förra året för 400 spänn. Visst hade jag lätt gått ut i skogen med vanliga sneakers med om jag inte haft några andra. Hellre vanliga skor i skogen än ingen skogstur alls, men nu har jag ju dem och då använder jag dem. I skogen. Det är inte lika vanligt att jag har vandringsskor/kängor i stan. Kanske om det är dåligt väder på väg till jobbet någon gång. Men riktigt bra skor i skogen är ändå värt.

Och med detta vill jag säga att det egentligen är lite trams att ha speciella kläder för speciella aktiviteter. Det funkar ju fint med "vanliga" kläder för att gå i skogen om det är det man vill ha. Inte behöver man köpa särskilda kläder för det. Sunt förnuft räcker ju för att välja kläder och jag hade ju knappast haft paljettklänningen på svampplockningen. Om jag hade haft någon. Men om någon vill ha det är det helt ok. Och vill man handla funktionskläder begagnat tycker jag att man ska göra det på Tracks Recycle. Slut på meddelandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...