onsdag 28 oktober 2020

Färg för fan!

Det är ett uttryck jag ofta hänvisar till, både när det gäller kläder, garn och allt möjligt. Jag älskar helt enkelt färg. Inte alla färger dock. Har man läst bloggen der senaste vet man att marinblått inte är för mig och inte blå över huvud taget egentligen. Turkos och petrol är däremot dödssnyggt.


Häromdagen pratade min kollega om färg och hävdade att jag väl är en sån som använder alla färger, bara jag gillar dem? Det är jag helt klart! Att ens fundera över vad jag "passar i" är helt främmande. Att jag skulle vara en "vår" eller liknande (ni som var med på 80-90-talet vet) frånsäger jag mig helt. Min favoritfärg är gul, no more no less. Då använder jag gärna gula kläder och skiter fullständigt i om jag passar i dem. Och att jag skulle se ut som ett lik i någon färg känner jag inte alls igen.


Ok, jag har inte alltid varit så färgglad. Jag hade en period på 00-talet när jag pluggade arkeologi när jag hade mest svart. För att se ut som en blivande arkeolog skulle man ha svarta kläder, långt hår och skägg. Jag prickade in två av tre i alla fall. Och jag gillar svart, verkligen, men det är fan dystert att bara ha svart alltså. Så den fasen har jag kommit över och svart får vara ett komplement.

Jag såg en diskussion om färg hos en annan hållbar influencer på instagram (jag övar på att kalla mig själv för influencer) och där såg jag att det var förvånandsvärt många som funderade på om de egentligen passar i färg. Varför skulle man inte göra det? Man passar väl i det man vill ha på sig eller? Och jag såg även att det var flera, som precis som jag är modell större, som funderade över om de verkligen kan ha färg pga denna modell större. Det var det dummaste jag hört! Varför skulle bara smala få använda färg?


Att man inte vill dra uppmärksamhet till sig för att man är tjock kan jag gott förstå men jag håller verkligen inte med! Det är en farlig tanke att bara normkroppar får synas och jag ställer då inte upp på det i alla fall! Alla modeller av kroppar behöver synas och hyllas och jag tänker fortsätta använda färger och mönster precis så mycket jag vill! För mig är det till och med extra viktigt som jobbar inom skolan skulle jag vilja hävda.

Vad har du för inställning till färg då? Bra eller anus? Känner du några begränsningar? Finns det några färger du inte gillar? Och du inbillar väl inte dig att det finns färger du inte passar i? För då är det bara att sluta med det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...