onsdag 3 april 2013

WIP

  

Jag gillar ju egentligen inte engelska uttryck och förkortningar men idag använder jag en i alla fall. WIP = Work In Progress. Efter att ha genomfört det stora krokningsprojektet i skolan och stickat klart några lite större projekt har jag inte hittat stickglöden riktigt. Jag har liksom inte riktigt kommit på något bra stickprojekt som jag känt någon särskild inspiration för. Så jag satte igång lite allt möjligt. Jag började sticka ett par revlingar till att matcha en liten sjal jag stickat i CottonWool från Gepard. Men det är bara mosstickning fram och tillbaka så det är inte särskilt inspirerande även om resultatet blir bra. I påskhelgen började jag virka en Irvingsjal i strumpgarn från TGR som blir bra, men inte heller det är särskilt inspirerande. Så kom jag på att jag ville sticka ett par riktigt najs strumpor och har sedan länge fallit för mönstret Butterflies are free av Rose Hiver. Jag köpte lite svart Fabel (som jag tycker är ett utmärkt strumpgarn) i helgen på Fridalin i Vänersborg, och rotade fram strumpgarnet från Netto jag köpte i vintras och satte igång. De ska egentligen stickas på magic loop men det är inte min grej, och dessutom har jag ingen sticka som passar till det så jag började på strumpstickor istället. Längst upp skulle det vara en picotkant och jag satt i evigheter framför youtube och försökte få till en bra picotkant, men till slut gav jag upp. Det blev helt enkelt inte bra. Och om det fanns en beskrivning av picotkanten i mönstret så fattade inte jag den. Så det blev vriden resår istället. Och jösses, flerfärgsstickning alltså. Inte min grej. Men jag borde ju öva på det. Så jag kämpade på och repade upp en och annan gång och resultatet blir helt ok, även om det blir lite ojämnt. Men diagrammet är omfattande och lite krångligt så jag måste skriva ut det och markera vart brytningen mellan stickorna är om jag ska orka fortsätta. Jag ska inte ge upp, men jag är lite fundersam över hur pass stretchigt det kommer bli med färgmönstret... Men vi får se.
   
Men i brist på annat började jag sticka en kjol. Jag behövde som sagt bli inspirerad igen och det blev jag. Kjolen heter Lanesplitter skirt och jag stickar den i dubbel Drops Alpaca och Rustik från Netto. och jag tror att det blir riktigt bra.

Längst upp i bild ser ni en korv. Korven är ett krokat kuddfodral. Det är nog det jag känner minst inspiration för just nu. Men det är perfekt att hålla på med på jobbet. Drops Alaska i mängder och olika färger blir det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...