tisdag 30 april 2013

Ett till slöjdminne


Jag visade ju mitt första broderi från skolslöjden härom veckan. Eftersom jag ju läser till slöjdlärare tycker jag det är skoj med saker gjorda i skolslöjden, så jag kikade omkring i mitt föräldrahem efter fler grejer och hittade den här på en vägg. En märkessköld gjord i femte eller sjätte klass. Jag vet att det var projekt jag valde själv i slutet på terminen när alla obligatoriska uppgifter var klara, och jag gjprde den eftersom jag tyckte att de märkessköldar min mamma hade var så fulla så hon behövde en ny. Min lärare Arne godkände det projektet och jag ritade upp formen själv. Jag är urdålig på att rita något på frihand och få något jag visualiserar i huvudet att hamna på papper, så hur det här gick till vet jag faktiskt inte. Jag minns att Arne gillade formen och tyckte att den var annorlunda och liksom nästan mös när han såg den och påtalade att den var fin och annorlunda eller något liknande. Jag tror att han tyckte att resultatet blev riktigt bra på denna. Mamma fick den i julklapp och hon använder den fortfarande. Nu avslöjas även min mammas politiska läggning, men hon står för den sade hon. Och faktum är att än idag gillar jag formen på den, och kan liksom titta på den och tycka att fasen vad bra den blev!

4 kommentarer:

  1. Det var verkligen en häftig form och så välgjord den ser ut. Klart din slöjdlärare var nöjd! Jag har kvar nästan allt jag gjorde i slöjden, bl a en kudde i form av ett päron som var det första vi fick göra. Den har öga,näsa och mun där jag gjort kedjestygn och efterstygn :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Päronkudde låter väldigt fint! Jag är ju slöjdnörd så jag blir ju så klart nyfiken på hur den ser ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hm. vet inte om den tåls att synas i sömmarna, kan ju ta med den på stick café någon gång.

      Radera
    2. Du ska bara se hur mina nysydda grejer ser ut i sömmarna! Jag var nog bättre på att sy då;)

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...