måndag 18 mars 2013

Inte bara krokning


...även om det ju blir en hel del... Men jag har stickat också! Jag har blivit klar med dessa revlingar! Revlingar är handledsvärmare från Bohuslän. Fiskare använde dem "förr i världen" för att värma sina handleder, fast jag tänker mig att de även skyddar handlederna från att bli skavda och såriga av de stela linoljade klädesplaggen. Fiskarna linoljade sina kläder för att de skulle stå emot väta nämligan, innan galonen kom. Jag kan tänka mig att revlingar skyddade bra mot skav på handlederna. Och de är verkligen jättesköna! Och snygga med tycker jag. Jag har hittat beskrivningen på 365 saker du kan slöjda och garnet är Senjagarn från Gjestal köpt på Nille i Kinna. Dessa gjorde jag i mosstickning, men jag tänker mig att det blir minst lika snyggt med rätstickning! Så det blir nog fler. Det borde ju även gå att kroka revlingar...


Jag har nu även tagit tag i något som höll på att bli ett UFO. Jag har börjat sticka sjaldelen på sjalen Gratitude. Lövkanten stickade jag klart för flera veckor sedan, men jag blev inte nöjd med den slätstickade delen när jag satte igång med den. Enligt beskrivningen skulle man göra förkortade varv med nån slags ihopstickning av två maskor och jag tyckte inte alls att det blev fint. Det blev liksom knoppar i strukturen, och det gillade jag inte. Därför fick sjalen vila lite tills igår kväll när jag tog tag i att lära mig förkortade varv utan hål och utan knoppar. Fina Elin från Stickpodden har tipsat om en kanonbra video från Pickles som jag satte mig med, och det blir kanonbra! Jag minskar således inte några maskor per varv och tänker mig att sjalen kommer bli lite annorlunda jämfört med originalet så det ska bli spännande att se resultatet! Färgen är inte så matt grön i verkligheten och är verkligen mysigt och blir kanonfint! Jag får avslöja senare vad det är för garn...

Jag håller även på att stickar på en Hermione hearts Ron som jag hittat på Ravelry i Sandnes Mini Alpakka. Mönstret är på engelska vilket jag verkligen behöver öva på att sticka efter, men det har varit en "bumby ride" kan jag säga. Jag ville ha den grå som originalet, men jag ville inte köpa något nytt garn eftersom jag verkligen behöver använda upp det jag har. Och jag ville gärna sticka den i alpacka. Sagt och gjort så snokade jag fram ett nystan Sandnes Mini Alpakka som var lite påbörjat, men jag tänkte att jag skulle räcka. En ny sticka i storlek 2.5mm 40 cm till resåren hade jag köpt på Symässan i Kviberg. Men jag insåg rätt snabbt att garnet inte skulle räcka. Jag tittade på Sandnes hemsida och insåg att den enda butiken som troligen skulle ha garnet var Hannas garn på Axel Dahlströms torg. Jag gick dit och de hade det, men det var ett väldigt annorlunda färgbad, så annorlunda att inte ens jag hade velat ha det i min mössa. Jag brukar inte vara petnoga med sådant, det får gärna skifta lite, men inte så mycket. Så då fick jag skicka Linda till Kinnagarn där jag köpt det från början istället, men jag hade ju så klart missat att skriva upp vilket färgbad det var! Jag brukar annars vara noga med det på Ravelry. Så hon fick köpa ett nystan av var färgbad som fanns (tack och lov bara två) och så fick jag jämföra. Garnet höll nästan på att försvinna i posten dessutom, men till slut så hade jag det. Och jag tror att det är samma färgbad. Annars är skillnaden inte märkbar så det ska nog bli en mössa till slut! Jag fick dessutom köpa en ny sticka också, trots att jag redan hade en 3mm 40cm hemma. Men det var en gammal skrutt som var stel i kabeln och själva stickorna var dessutom i längsta laget så jag fick ont i händerna. Jag hittade inga korta tippar i 3mm heller, så det fick bli en fast från KnitPro för en gångs skull och jag älskar den! Men någon bild får ni inte för min mobilbild krånglar med mig och vill bara lägga sig upp och ner. Ni får se den när den är klar istället.


Men jag har ju så klart krokat en del med så klart. I ett nafs krokade jag ett pannband i Drops Alaska. Jag ville ha en blomma på, och en krokad sådan, men hittade ingen modell jag gillade så jag uppfann en själv. Och det blev faktiskt inte så dumt! Ok, själva pannbandet blev kanske i största laget, men då får jag plats med en tofs eller fläta under, vilket jag ju oftast går med. Så nu får jag försöka bli en pannbandsmänniska med.


Jag har även krokat ett armband och håller på att kroka sjalen Pax i ett tweedgarn (vilken visade sig ha en helt omöjlig beskrivning men det är en annan historia) och lite annat smått och gott, men jag har faktiskt även gjort en kroknål till. Min snälla kurskamrat Ciccis snälla sambo Calle jobbar med plexiglas och kom över en liten skräpbit plexiglas som jag kunde göra en kroknål av. Denna var också 8mm precis som den jag gjorde av rundstav. Biten jag fick räckte till tre bitar så jag hade egentligen tänkt göra en vanlig och en kortare med krok i båda ändarna, men det var mycket mer jobb med plexiglaset än med rundstaven så det blev bara en krok. Jag fick börja med att såga ner en skåra med hjälp kontursåg och sedan fick jag fila bort det överflödiga. Först försökte jag tälja med det var alldeles för hårt och jobbigt. Så en liten en fil och massa tålamod fick det bli. Sedan putsade jag till den på putsbandet och polerade på nån polertrissa i pelarborren. Resultatet blev bra (även om jag har något sluttande form på det jag filade av, men skit samma) och det är ju häftigt med en kroknål jag gjort själv i plexiglas, men shit vilket jobb alltså! Det dröjer nog en stund innan jag ger mig på de bitar jag har kvar. För kroknålar får det ju ändå bli!

Men snart är krokningsprojektet slut och skall redovisas så snart kanske det inte bli så mycket krokning längre. Eller så har jag snöat in på det totalt och vill inte sluta. Och Pax ska bli klar!

2 kommentarer:

  1. Snyggt pannband! Så händig du är som gör dina egna verktyg, det är jag alldeles för lat för. Tur att det går att köpa :) Pax var en riktigt snygg sjal. Måste nog prova på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Men jag misstänker att verktygsmakandet beror mest på tillgång på tid och verktyg/maskiner just nu :)

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...