onsdag 20 februari 2013

Redovisning av vävprojektet


Idag har vi haft redovisning av kursen LSL310. Det vill säga en experimentell slöjdkurs. Jag valde som jag tidigare nämnt att väva. Jag har vävt ytterst lite tidigare och kände att det saknades i min utbildning. Samtidigt ville jag jobba med återbruk och experimentera med material. Så det gjorde jag. Jag har vävt i videoband, paketsnöre, plastband, tidningspapper, serpentiner, läder, innerdäck från bil, plastpåse, sambons tjockisjeans, mina tjockistights, ullgarnrester, kasettband, tetrapak och bubbelplast. Med blandade resultat. Bäst gillade jag innerdäcket, videobandet och tjockistightsen tror jag. Jag har i och med det här projektet även lärt mig att varpa och skeda och sånt och det är ju bra! Jag kommer definitivt att väva igen och jag kommer att väva med mina elever i skolan. Vävning är roligt!


Jag har främst vävt på en liten vävstol och på ett papprör. Papprör var jättekul och definitivt en lämplig metod för skolan! Och i den lilla vävstolen har jag gjort en enorm provlapp! Eller en provväv vill jag nog kalla den för. Jag vägrar ju provlappar. Och för en gångs skull vävde jag bara på och experimenterade utan att ha en färdig idé. Jag är riktigt stolt över mig själv!

Mina härliga kurskamrater hade genomfört så fina och inspirerande projekt! Vi fick se allt ifrån experimentella svep, betong och plast till tygtryck och fantasidjur av en avlagd soffa. Vill ni kika på min fina kurskamrat Ciccis svep skall ni kika in hennes blogg här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...