fredag 14 maj 2021

Det våras för vintage

Jag har faktiskt börjat snegla mer och mer mot vintage det senaste. I tonåren använde jag mycket vintage. Jag både köpte på second hand och använde min mammas gamla kläder. Det var nästan uteslutande 70-tal på den tiden. På den tiden var det väl dessutom så att det var mest vintage som fanns i second handbutikerna. Idag kan man hitta senaste mode överallt. Man kan till och med hitta exakt samma plagg som fortfarande hänger på H&M, Kappahl och Monki, knappt använda. Det har blivit lite tokigt känner jag. Kläder är inte engångsartiklar utan tanken är ju att man ska använda dem länge och väl. Det är min syn på kläder i alla fall.

Jag är inte ensam om den här tanken, jag vet att det är flera influencers (som om jag skulle vara någon) sneglar mer och mer åt vintage och har börjat se det ovettiga i att nya kläder skänks bort efter bara några veckor och ett par användningar. Jag har också köpt säsongskläder i andra hand. H&M-klänningen från förra året t.ex. var oanvänd och dessutom förra sommarens snackis. Det är ju inte så hållbart att det är nya oanvända kläder som hänger i second handbutikerna. Då blir det ju snarare som en outlet. Vintagekläder är verkligen en helt annan grej än det nya böset som produceras nu. Kläder med några tiotal år på nacken har en helt annan kvalitet än nutidens. Och jag har gjort en del finfina loppisfynd det senaste.


En stor favorit är den här vindjackan från tidigt 90-tal om jag får gissa. Eller kan den vara 80-tal till och med? Den är i 100% förhatlig polyester men det ska ju sådana här ha och jag gillar den verkligen! Jag hade en jätteschysst Adidasjacka jag köpte på Tradera för lite mer än 10 år sedan som jag brukade matcha med den här kjolen och och få en del kommentarer om att det var en konstig kombination. Vadå konstig? Blommig kjol och vindjacka är väl det bästa? Jag hittade den på Linda i Gårdsten för några veckor sedan och den kostade så mycket som 60 kr. Kjolen har jag haft i mer än 10 år. Den är lagad och sliten men super!


Som tydligt var när jag visade mina samlingströjor för ett tag sedan är att det främst är 90-tal som hamnar i min garderob numera. Det beror på flera orsaker. Dels tycker jag att 90-tal är väldigt fräsigt just nu! Allt kommer tillbaka och för mig var 90-talet en hit. Jag som växte upp under 90-talet känner väldig nostalgi kring kläderna och musiken inte minst. Dessutom var modet rätt lagom oversize då vilket gör att det blir mer fri passform som passar mig. Mycket vintage är väldigt smått (alla dessa minimidjor på 70-talet alltså) så det är rätt svårt för mig att hitta vintage som passar. Då är 90-tal bra och den här slipovern, för det heter det ju, kallade på mig. Jag trodde nog inte att jag skulle bära slipover igen men den är rätt fräsig va? Denna köpte jag på Lindra på Wieselgrensplatsen och den kostade så mycket som 50 kr. Till den har jag dessutom min mest använda kjol som jag tagit på en klädbytardag.


Och apropå kjolar så har jag en rejäl fäbless för ananasar nu så den här kjolen fick inte slinka mig ur fingrarna. Den är också i polyester, som mycket vintage ändå är, men när det gäller en kjol tycker jag det är helt ok. Kanske att den är lite lång? Men den får nog vara så. Jag vill ju inte ta bort några ananasar. Ju fler desto bättre! Jag köpte den i en facebookgrupp för 60 spänn. Jag gillar den! 80-tal va?


Tur att all vintage inte är polyester i alla fall. När synteten kom blev det ju rätt snabbt populärt. Det var ju nytt, slitstarkt och behövde inte strykas. Det finns ju klart bra saker med polyester och annan syntet men för mig finns det inget som går upp emot riktigt stadig och kraftig bomull. Fattar ni hur glad jag blev när min kollega skulle rensa ut den här pärlan och jag fick den?! Ska det vara rosa ska det vara den här sortens rosa tycker jag och den sitter perfekt på mig! Kul med något som inte är lite äldre dessutom och den här är made in Sweden! Jag börjar känna hoppet öka om en mycket större vintagegarderob för mig när jag fick denna. Den är i storlek 48 och i ett väldigt fint skick! Jag får återkomma med den på för övrigt. 

Varför ska man handla vintage då? Ja alltså, om man tänker i banorna att man ska använda det som redan finns ska man använda vintage. Kan det bli så mycket bättre än att förlänga livslängden på ett plagg som redan har funnits i 40 år? Vi får återkomma till det faktum att 80% av plaggets klimatpåverkan sker under tillverkningsprocessen och du kan köpa 197 stycken begagnade jeans innan du är upp i samma klimatutsläpp som för ett par nyproducerade. Ju längre bak vi rotar desto bättre kanske? Ja, det lär ju ligga mängder med schyssta vintagekläder i lådor på vindar och i källarförråd som bara vill ut och röra på sig. Och så kvaliteten då. Kläder är i mycket sämre kvalitet idag än vad de var för bara 10 år sedan. Detta beror bl.a. stressväxt bomull, kortare fibrer och glesare vävda tyger. Fast fashion med dess snabba, och slarviga, produktion är en grej. Sedan är det ju inte meningen kläder ska hålla en halv livslängd längre, som det var meningen förr. På den tiden när plaggen var värda något och hade en integritet.


Sedan är det ju så att det är kul med vintage också. Hur kan man inte gilla den här schyssta hawaiiskjortan som kostade 1.5 euro i Tallinn 2019? Apropå ananasar. Det finns  jättemycket kul vintage där ute och jag tycker det är dags att vintage får ett rejält uppsving så det är det som är åtråvärt och säljer bäst på second hand. Det är galet att det ska löna sig att köpa loss fem av årets Monkikaftaner och sälja dem fortfarande inplastade nästa år på tradera och tjäna flera hundralappar på det. Vore det inte mer schysst om den där gamla städrocken från mormor istället såldes för några hundra på tradera?


Hur känner man igen sin vintage då? Givetvis på de gamla snitten och modetrenderna. Det syns ju liksom om kläderna är från 70-, 80- och 90-talet t.ex. Sedan var det ju det där med kvaliteten också. Man liksom känner i fingrarna på ett plagg att det är äldre och bättre tillverkat. Man ser det på sömmarna. Och tycker man ändå det är svårt kan man alltid kika på de gamla lapparna i plagget. Då blir det ganska tydligt. Eller så har det inga lappar och är hemmasytt eller något så fantastiskt som ett plagg som inte är ett "märke". Det är ballt.


Jag kör lite vintage i dag med för övrigt. Jag fick den här kimonon av ovan nämnda kollega för att jag hjälpte henne med en grej på jobbet. Absolut inte nödvändigt menvilken  tur för mig! Visst är den stunning med handsydda detaljer och allt! Jag gillar vintage och det går alldeles utmärkt att kombinera vintage med nytt. Vad gillar du vintage? Dela med dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...