söndag 30 maj 2021

I sommar ska det väl baske mig bli av!


Kolla på de här fina tygerna. De är mina allihop! Samtliga är köpta på loppis eller auktion och det är främst gamla lakan. Sedan så är jag ju lite hoarder så jag har ca en miljard tyger till. Men syr jag något av dem? Icke. Varje sommar har jag som plan att komma igång att sy mer. Varje sommar misslyckas jag. Jag brukar börja ambitiöst eller ha en liten topp mitt i men så mycket mer blir det inte. Förra sommaren lagade jag förvisso en hel del men sydde på sin höjd ett par mammelucker. Jag skyller på mitt extremt stökiga hobbyrum.


Jag kan sy. Det kan ju alla, men jag är inte superbra. För några år sedan var jag däremot ambitiös och sydde ett par byxor och en kjol. Byxorna enligt mönster från en handarbetstidning (tyget krympte dock asmycket) och kjolen medfavoritkjol som förlaga. Jag har använt båda mycket. Så det gick ju bra!


Sedan var jag på sylan i maj samma år och fick till den här kjolen som verkligen är en favoritkjol. En fd. kursare har för övrigt designat tyget. Den här kjolen är för övrigt ett bevis för att det kan bli skitbra trots att man inte har nån koll på vad man sysslar med. När jag klippt ut delarna insåg jag att jag klippt ut för lite. Då fick jag skarva med resterna och det gick ju bra. Förutom kjolen sydde jag även ett par haremsbyxor och en rätt misslyckad klänning. Men jag sydde ju i alla fall.

I sommar har jag återigen som plan att röja upp det där hobbyrummet och komma igång och sy lite riktiga plagg. Är det dömt att misslyckas? Jag lovar att rapportera mina framgångar. Jag är typ lika pepp som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...