torsdag 21 maj 2020

Ofräscht

Idag ska jag skriva av mig lite om vissa osanningar som vissa far med. Men vi kan väl börja med lite fakta. Visste ni det att vi svenskar är rätt bra på det här med att skänka textilier? Vi slänger förvisso några kilo fullt brukbara kläder och andra textilier varje år men sju av tio personer lämnar ändå in kläder och annat som inte används till välgörenhet t.ex, och däribland second handaffärer. I snitt lämnar vi in 3.8 kilo kläder, men vi köper bara ungefär 0.8 kilo. I snitt då. Jag köper några kilo till eftersom jag blivit värsta second handhoardern på kläder de senaste åren. men för mig blir det ju ett kretslopp.


Men, när det ska förklaras varför medelsvensken bara köpet 0.8 kilo kläder second hand varje år när hen lämnar in så mycket som 3.8 kilo får man se och höra sådana påstående som att second hand är ofräscht, som om det skulle vara någon slags sanning. Som bot på det ges ofta tips om att besöka "fräschare" butiker med ett utvalt sortiment som t.ex. Arkivet eller Varié. Sådana butiker som är lite mer snofsiga och säljer på kommission helt enkelt. Inget ont om sådana butiker, de är garanterat jättebra (jag har dock inte mycket egen erfarenhet av just den katergorin) men jag tycker ändå att man attackerar ämnet från helt fel håll. Att hävda att second hand och loppis är ofräscht är en väldigt subjektiv åsikt som jag vill hävda inte är sann.

Visst, jag kan uttrycka mig som att vissa second hander är "sunkiga" ibland men det menar jag inte nödvändigtvis som något negativt. Jag tänker mig mer att vissa second hander och loppisar är lite röriga, bråtiga och kanske lite väl trånga så man verkligen får rota runt för att hitta fynden och det älskar jag! Jag älskar också de mer cleana butikerna där det är ordning och reda och noga uppmärkt. Båda kategorierna funkar fint för mig och i regel är det inte ofräscht. För vad är ofräscht egentligen? Att köpa något som någon annan brukat innan är inte per definition ofräscht. Vissa kanske tycker det men det är inte en absolut sanning. Och jag menar att vi behöver bryta normen där med att bruksföremål vi behöver måste vara nyproducerade och obrukade när de kommer in i våra hem. För så ser det ju verkligen inte ut i verkligheten. Precis som mina gurus i favvopodden Återbrukspodden så många gånger återkommit till så återbrukar vi bostäder, bilar, hotellakan och porslin på restaurangerna utan att blinka och inte hör jag hört någon pipa "ofräscht" då.


Vi får helt enkelt sluta med att ursäkta icke secomd handshopping med att "vi förstår att vissa tycker att det är ofräscht" för jag förstår helt enkelt inte. Alla återbrukar vi rätt ofta enligt exemplen ovan och aldrig har jag hört någon fråga: "Men tycker du inte att den där figurinen av Lisa Larsson du köpt för ett par tusenlappar är rätt ofräsch, någon annan har ju haft den innan?". Jag köper gladeligen det mesta jag behöver second hand och det finns ju faktiskt både diskho, diskmaskin och tvättmaskin lite här och var i detta landet. Och när det gäller kläder har jag redan berättat är jag så oäcklad att jag numera oftast inte ens tvättar dem när de kommer hem från butikerna. Är de fräscha och inte stinker parfym eller något funkar de finfint för mig. Jag tycker däremot att det känns rätt ofräscht med nya grejer som stinker av diverse kemikalier.

Inte kräver jag tvätt först när jag lånar kollegans kofta på jobbet när det är kallt. Att begagnat skulle vara ofräscht tror jag egentligen inte är problemet. Jag tror egentligen det bottnar i något annat, men det får jag ta en annan gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...