lördag 4 april 2020

Ställ om med WeReDo

Idag hade jag skrivit upp att jag skulle gå på föreläsning och modevisning kl 14 till 16. WeReDo fashion arrangerade för andra gången ett event i med hållbart mode i form av modevisning och föreläsning under framtidsveckan i Alingsås. Förra gången kunde jag inte gå, trots att jag ville, men den här gången var jag "där".


Så här gick mitt deltagande till. Mycket ställs in eller skjuts upp just nu, t.ex. Naturskyddsföreningens stora klädbytardag som jag hade tänkt gå på förra helgen. Men WeReDo ställde inte in, de ställde om och anordnade ett webbinarium istället. Lysande!

Lite kort om WeReDo bara. Våren 2019 startades WeReDo upp som ett pilotprojekt ihop med Circular Textile Initiative där de under tre månader skulle skapa mode av textila sopor. Erfarna sömmerskor/sömmare som relativt nyligen kommit hit från andra länder ingick i projektet så det blev även ett språk- och integrationsprojekt. Den externa finansieringen som WeReDo fick tog dock slut i maj 2019 och sedan dess existerar de som socialt företag. Förutom att producera kläder av sopor till försäljning anordnar de även kurser och workshops i sömnad, remake och lagning. Supertrevligt och superviktigt helt enkelt.


Idag satt jag alltså hemma i min säng, med byrackan bredvid, och fick både gå på modevisning och höra föreläsning från Maria Ström på Wargön Innovation som förser WeReDo med sitt material. Jag var jättenyfiken på att höra just den föreläsningen eftersom jag åker förbi lokalen i Vargön lite då och då när familj hälsas på. Det var väldigt spännande att höra, och se, mer om vad som händer innanför väggarna där. Dessutom föreläste Maria von Wachenfeldt från Studiefrämjandet och presenterade ett helt nytt studiecirkelsmaterial de precis tagit fram som heter Aktivera din garderob. Det verkar vara en mycket lovande studiecirkel. Efter detta bjöds det på en pandeldebatt där man kunde ställa frågor i realtid till arrangörerna och föreläsarna. Väldigt trevligt.

Men, jag ska inte bli långrandig. Jag tyckte det var en toppeneftermiddag i alla fall och jag är glad att det blev omställt och inte inställt. Så här kanske även fler har möjlighet att deltaga när man inte fysiskt behöver förflytta sig till Alingsås. Vill du se modevisningen (rekommenderas, väldigt fräsiga kläder) och föreläsningarna så ligger de ute på youtube, följ bara länken. De lovade även att lägga ut paneldebatten efteråt på WeReDo's kanal. En väldigt inspirerande eftrmiddag helt enkelt och nu blev jag ännu mer sugen på remake, som jag skrivit om innan. Nu borde jag väl ändå ha tid till det tänker jag. Och så blev det, indirekt, lite om corona ändå. Sorry.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...