måndag 27 april 2020

Årets nyord: cirkulent


Om det finns en sådan tävling borde i alla fall cirkulent vinna i år. 15 mars lanserades ordet, på internationella konsumentdagen, och jag kände direkt att det här är the way to go. En cirkulent är, som bilden ovan förklarar, en person som anser sig vara användare av en pryls livscykel, istället för ägare. Man ser också behov och funktion framför begär. Det skulle väl vara det där sista då som jag faller lite på då jag alltid har varit lite lätt förtjust i att äga. Men, att ta över det tillfälliga ägandeskapet från någon annan för att sedan lämna det vidare har också alltid varit självklart för mig, mer eller mindre.

För att fatta hur vettigt det är att vara cirkulent istället för konsument tänkte jag presentera sex förhållandesätt utifrån hur konsumenter och cirkulenter tänker och agerar. De är helt saxade från Maria Lagermans instagram. Jag kan avslöja att bilden kommer därifrån också.

Konsument vs cirkulent:
ägare av prylar - användare av prylar
mycket prylsvinn - inget prylsvinn
högt klimatavtryck - lågt klimatavtryck
värderar kvantitet - värderar kvalitet
impulsköp - genomtänkta köp
begärstyrd - behovstyrd

Det finns inte så mycket att ifrågasätta där tänker jag utan det känns rätt självklart. Cirkulent är är den nya, vettiga konsumenten. Därmed sagt kan jag redan nu avslöja att jag imorgon kommer blogga när jag var lite konsument ändå. Delvis i alla fall. Ja, jag har gjort ett nyköp igen. Men det tar vi då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...