onsdag 22 april 2020

En liten påminnelse

Jag tänkte bara påminna om att just nu pågår Fashion revolution week. Veckan uppmärksammades av mig här på bloggen redan förra året i detta inlägg och vill man fördjupa sig i frågan rekommenderar jag att gå direkt till källan här. Men kort sagt kan man säga att veckan handlar om att få mer transparens i produktionskedjan av kläder och att inte ställa upp på fast fashionindustrin helt enkelt. Att veckan infaller just nu är inte heller en slump utan det beror på att det på fredag är årsdagen av olyckan på Rana Plaza i Bangladesh. För att visa sitt stöd kan man bära sina kläder ut och in och använda hashtaggen #whomademyclothes. Vill man inte bära sina kläder ut och in tycker jag ändå man ska visa sitt stöd den här veckan och varför inte genom att använda kläder man köpt på second hand varje dag? Det tycker jag är ett utmärkt statement mot fast fashionindustrin.


Så här gick jag t.ex. klädd igår. Skorna och leggingsen är från Sellpy, klänningen från tjockisloppisen i februari och koftan, som är ett av mina mest använda plagg just nu, köpte jag på Lindra hösten 2018. Det bästa med klänningen är att den är hemmasydd och bara kostade mig 20 kr! Och här vet jag verkligen vem som sydde mim klänning, dvs min kompis Anna. Slow fashion när det är som bäst. Jag fick dessutom massa komplimanger för den igår. Så haka på resten av veckan nu och använd dina second handplagg om du inte är lite mer hardcore och går med kläderna ut och in då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...