torsdag 22 november 2012

Dille på krokning

Jag har fått lite dille på att kroka igen. Jag "behövde" fylla på mitt lager av rundkrokade handledsvärmare inför julmarknaden eftersom jag faktiskt sålde av lite i Skene, kors i taket. Jag kom på idén med att kroka i växtfärgat ullgarn, som jag ju har en hel del av, och blev faktiskt kär.


Blir de inte ganska läckra? I övre raden är det växtfärgat, och i under lite annat garn. Nu fick jag även användning för de växtfärgade ullgarnerna jag köpte av Ing-Marie i somras. Paret längst till vänster är gjorda av garn från hennes samling, så jag är tyvärr lite osäker på vad de färgats med. I ordningen som följer är det cochenielle, andrabad rödlök och något annat som jag fått av Kajsa och längst till höger krapp på två olika garner. De blir varma, sköna och faktiskt jäkligt snygga om jag får säga det själv! Jag har massor och åter massor med växtfärgat, tvåtrådigt ullgarn i olika kvantiteter som är perfekt att använda till sådana här handledsvärmare. Så det lär nog bli fler. Har satt igång med ett par till nu, också från Ing-Maries samling.

Lisa brukar säga att stickning är en materialsport. Och så är det ju faktiskt. Och det innefattar ju egentligen alla garntekniker. Så även krokning. Och jag har ju en del kroknålar...


Några har jag passat på att köpa när jag hittar i garnaffärer, vissa har jag ärvt av mormor, och de större seten med kulörta kroknålar och de i bambu har jag köpt på Tradera. Man behöver ju många om man håller på med flera projekt samtidigt. Så jag fick ju passa på att köpa ett par till när jag hittade på Tradera. Och jag tycker att jag gjorde ett fynd!


Två något antika kroknålar är numera i min ägo och den ena är i ben! Jag gillar ben. Min bästa nålbindningsnål är i ben och verktyg i ben blir bara bättre och och bättre ju mer man använder dem. Den är ganska kort så den är anpassad till mindre projekt som grytlappar eller bindor kanske, som man krokade förr. Den ska bli kul att använda! Den andra känns uppenbart hemmagjord och kanske är gjord av ett penselskaft eller liknande om jag får gissa. Mycket trevlig den med.


Och när vi ändå är inne på krokning och krokning runt så funderar jag lite över ett par virknålar i ben jag har hemma med krok i båda ändar. Kan det vara korta kroknålar tro?

Om man ännu inte har provat på krokning kan jag verkligen rekommendera det för det är superkul! Jag har haft en torrperiod vad gäller krokning ett tag nu men har nu snöat in rejält på det igen. Vill man prova kan jag rekommendera att besöka Slöjdmagasinet för en enkel och tydlig beskrivning, samma som jag lärde mig av. Vill man ha inspiration kan man besöka ett par bra bloggar Krokning och Ullcentrum där man kan hitta beskrivningar och massor med fina bilder.

Jag vill avsluta med att säga: krokning is the shit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...