måndag 1 oktober 2012

Krokningsmönster

Jag har sett lite här och där att det efterfrågas mönster på krokade plagg och annat. Det finns inte så många krokningsböcker på svenska att tillgå där ute, Patrick Hassel-Zeins Krokning till vardags och fest är ett undantag (vilken jag inte har), men ibland smyger det in något krokat plagg i en virkningsbok. Jag gillar krokning så jag brukar samla på mig sådana. Jag tänkte göra en liten förteckning över dem jag hittat och har i min ägo, som tips till dem där ute som fortfarande letar.

Ahlqvist, Drake, Jungmark, Köhlmark, Svennäs, Bonniers stora bok om handarbete, 1980
Sockor

Andersson, Mössor, Vantar, 1989
Mössa
Halsuk
Vantar

Braw, Värma varandra, 2010
Barnvagnsfilt

Bursell, Virka vantar, halsduk och mössa, 2003
Vantar

Fredens, Mössor, 2009
Mössa

Furusjö, Klingberg, Tjernlund och Widhager, Stickning virkning krokning, 1965
Slipover
Bandkantad jacka
Herrblazer
Barnkappa
Babyfilt
Sommarväska

Hallström, Hägg, Åhgren, Stora handarbetsboken, 1965
Grytlappar
Pläd
Gosskostym
Dräkt
Jacka

Hubert, Stora boken om virkning, 2011
Babyfilt

Wenström, Husmoderns handarbetsbok, 1927
Babykofta

Om någon känner till något mer krokat mönster publicerat i en bok får ni gärna hojta till. Jag samlar som sagt lite. Man kan aldrig ha för många handarbetsböcker eller hur var det?

2 kommentarer:

  1. Är din samling av krokning som du delar med dig av. Jag kommer att gå på en korkningkurs idag via mitt Stickcafe i Ekerö. Ibland har jag hittat mönster men de har försvunnit. Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte riktigt din fråga. Det här är en förteckning över mönster som finns i mina privata böcker jag har hemma.

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...