onsdag 31 oktober 2012

Avocadofärgning

När jag gick på Löftadalens folkhögskola 09/10 inleddes höstterminen med en experimentell växtfärgningskurs med Jeanette Schäring. Jag hade provat att växtfärga lite garn med lökskal vid det laget, men det här var något helt annat. Vi gjorde mycket växtfärgad batik med blad, bär, rostiga spikar och kapsyler mm som vi rullade in i små paket som fick puttra på spisen. Jeanette själv sysslar mest med kallfärgning och introducerade "burkfärgningen" för mig. Man tar helt enkelt någon växt av något slag som ger färg och stoppar i en glasburk ihop med vatten och en bit tyg eller garn exempelvis (ull, siden eller även bomull) och låter stå i ett soligt fönster i några veckor och så har det blivit färg. Det är jättespännande och ger spännande färger, men en nackdel är att det luktar rätt illa. Ett exempel på vad jag gjorde i en puttrande gryta under de tre dagarna kursen pågick ser ni här. En bit gammal lakansväv färgad med, om jag inte minns fel, lökskal och alun, tillsammans med någon sorts bär.


Under denna kurs var det en tjej i vävklassen som färgade en liten tygsnutt med avocadokärna. Det blev en något hudfärgad ton av rosa och jag minns att hon inte alls blev nöjd med den färgen då hon ville ha mer knallrosa. Jag bestämde mig i alla fall i somras för att testa att färga med avocado. Jag sparade på både kärnor och skal som jag lät stå ihop med vatten i glasburkar i ett par månader i fönstret. Igår hällde jag så upp dem i en gryta och kokade ur växtdelarna i ca en timme. Det luktade härskna oliver ungerfär. Inte alls mysigt.


En liten härva vitt ullgarn, förbetat (kors i taket) med alun hamnade i grytan i ca en timme och fick sedan svalna i badet. Jag hade inga stora förhoppningar om färgen, men jag blev positivt överraskad över hur mycket färg det blev. Dock blev det inte direkt någon snygg färg...


Grådassigt beige tillhör inte mina favoritfärger direkt men det blev ju färg i alla fall. Och trots att jag sköljde garnet med ättika så luktar det fortfarande lite härsken oliv. Men men, färg blev det och det är alltid roligt att testa! Det kanske går att blanda med någon annan växt för bättre färg?

2 kommentarer:

  1. Jag har också provat avocado och fått samma färg som du...
    Jag har läst och sett bilder på ett fantastiskt fint lila garn som ska vara färgat med avocado av Jeanette.
    Men det verkar som att ingen lyckas med konststycket... Undrar om det är fel bildtext.
    Jag har snart samlat 20 avocadokärnor och funderar på hur jag ska göra om försöket...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh den bilden får jag försöka leta reda på. Men Jeanette lyckas iofs få fram de mest ologiska färgerna. Tror hon har magiska fingrar ;)

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...