torsdag 9 augusti 2012

Harry Potter strumpor


I våras upp täckte jag att det fanns Harry Potter garn. Jag blev så klart tvungen att köpa några nystan. Det fick bli två nystan Ron och ett nystan Lupin. Ron (som jag är kär i) sparar jag till ett senare och större projekt men så hade jag ju 100g Lupin som jag inte visste vad jag skulle göra med. Innan jag vågade mig på att sticka strumpor med häl hade jag planen att mjukstarta med spiralstrumpor utan häl, men det blev aldrig så utan jag gav mig på strumpor med häl direkt. Men så har jag funderat över dessa hällösa spiralstrumpor. De ser ju onekligen bekväma ut och de slits nog mer jämnt eftersom man säkerligen inte sätter på sig dem på samma håll varje gång. Som fiskargubbarnas vantar med två tummar. Så jag satte igång med ett par sådana i Lupingarnet och de blev jättesköna! Dock led jag av andra-strumpan-blir klumpfot-syndromet och lyckades få den andar strumpan slappare och större. Men det är inte så stor skillnad. Tån blev inte alls som beskrivningen sa eftersom jag hade minskat antalet maskor eftersom jag ville ha en ganska tight strumpa, och då fick jag göra en egen variant som blev bekväm den med. Men nästa gång försöker jag nog hitta nån annan modell. jag har haft funderingar på att sticka sådana här och sälja, men de tar så jäkla lång tid att sticka så det kan hända att jag inte orkar det...

1 kommentar:

  1. Fina strumpor!
    Jag är också lite (moderligt) kär i Ron! ;-)
    Jag tycker att det blir goa strumpor utan häl men att det är hemskt tråkigt att sticka. Står man ut med att sticka ett långt rör kan man göra istickade hälar, som Dödergök gör i Krumelursockorna!

    SvaraRadera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...