tisdag 7 augusti 2012

Daggkåpa


Kan ni tänka er, jag har färgat gult igen! Daggkåpan plockades i närheten, och den här gången försökte jag verkligen följa ett recept avseende mängd växtdelar, garn och vatten. Jag förbetade till och med enligt recept så gott det gick utan elektrisk våg! Och jag motstod frestelsen att slänga i extra alun direkt i färgbadet som jag annars brukar göra. Men inte blev det gulgrönt eller grågult, utan mesgult. Inte riktigt lika mesgult som på bilden, men ändock gult. Men jag är nöjd ändå med daggkåpefärgningen, som enligt uppgift ska vara helt p/purjo/hk/historiskt korrekt. Jag kan i absolut tänka mig att göra det igen!

Och nu kan man även följa mina växtfärgningsäventyr på bloggen Nornornas Garn som man hittar på nornornasgarn.blogspot.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...