måndag 20 augusti 2012

Sommarens nålbundna mössor


I början på sommaren kom jag på att jag skulle nålbinda mössor på jobbet. Jag har ett bitvis väldigt lugnt jobb och behöver då något att göra med händerna och nålbundna mössor är perfekt! Man behöver inte direkt tänka på nånting, utan händerna går i stort sett mekaniskt. Jag fick 4.5 klara. De två längst till vänster är i Létt Lopi, varav den orangea toppen är egenhändigt växtfärgat med lökskal. Den i mitten är nån sorts växtfärgad loppis-variant, och den blev ganska liten och hård som pansar. Den näst längst till höger är i diverse entrådiga tjocka ullgarner. Den som inte hanns klart (var sjuk min sista dag dessutom) är i ett garn som heter Viking wool och som jag hittat på någon loppis nånstans. Jag blev helt kär i att nålbinda med det! Jag har hittat en hel del på loppis och har alltså flera härvor kvar vilket är trevligt! En av dem har jag dessutom färgat med rölleka och det ser jag mycket fram emot att nålbinda med! Får nålbinda lite annat än mössor snart tror jag. Lena har kommit igång med möbiuskragar och det har jag också funderat på innan. Kanske får bli det snart... Eller är det någon annan som har något förslag på något snajsigt jag kan nålbinda?

3 kommentarer:


  1. Du kan försöka vantar för vintern. (Translated from English by Bing - 'You could try mittens for winter.')

    SvaraRadera
  2. Hej! Lyckans dej som kan nålbinda.
    När jag gick på kurs hade kursledaren nålbundit både en enkel tröja och en trekantssjal. Såååå snyggt. VArför inte prova en mindre ryggsäck eller påsväska. Då går det åt mycket garn också så du måste fynda mer. Eller en mobilväska med axelrem.

    SvaraRadera
  3. Snygga mössor!
    Så, Viking wool är bra att nålbinda med...jag som såg det i så vackra färger någonstans...
    Det är trevligt arbete, bara jag får fatt på mer garn ska jag avsluta min hatt!

    SvaraRadera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...