tisdag 1 mars 2011

Maskinbroderi!

Idag har vi haft maskinbroderi i skolan! Det är riktigt kul tycker jag! Vi hade en tvåveckors kurs på Löftadalen så jag har gjort en del innan. Där hade vi den fantastiska Ann-Christin i detta ämne så jag lärde mig mycket.
Idag såg det ut så här:


Jag körde på på frihand och skapade nåt sorts sol-eldsflammegrej (inspirerad av Kajsa) men till slut hade jag sytt så många gånger på samma ställe att det blivit så hårt underlag att tråden bara gick av hela tiden. Speciellt när man syr med billig Ikea-tråd. Men jag hade ju köpt fin maskinbroderitråd igår med och med den gick det bättre! Jag gjorde en triskelion som jag tänkt ha på en väska jag håller på och syr som skoluppgift och den blev helt ok.


Något annat vi gjorde idag var applikation. Jag har aldrig riktigt gjort det innan och det var skitkul rent ut sagt! Jag är så nöjd! Denna blev så bra så den får också hamna på min väska. Så applikation med hjälp av vlisolin kommer det nog bli mer av.


När vi ändå pratar maskinbroderi får jag passa på att visa upp mina stoltheter från Löftadalen. När vi hade den här kursen hade jag precis inlett mitt livslånga åtagande att vara groupie till synthpopbandet Disco Digitale så jag var ju tvungen att göra ett tygmärke till min älskade slitna Kaizers Orchestra-väska. Det var pilligt värre, men jag minns att flera på skolan tyckte det var snyggt, även om det ju inte alls blev som jag hade tänkt mig.


Så gjorde jag en födelsedagsslips till min pappa också. Pappa håller på med luffarslöjd och jag hade egentligen tänkt att sidenmåla en slips till pappa med en brödnagg på när min lärare kom på att jag ju kunde maskinbrodera en istället. Sidenmåleri är jättekul, men jag är kass på att måla, och det verkade pilligt att försöka gutta ut en brödnagg på frihand, så jag nappade på den idén. Så jag letade fram en bild på nätet, kalkerade av den på sånt vattenlösligt material och sydde på. Och det tog tid, var pilligt, och blev kanske inte heller som jag tänkt mig, men jag blev verkligen toknöjd! Känner mig nästan lite förorättad varje gång jag träffar pappa och han har en annan slips på sig. Jag blev så nöjd med den att den fick vara med i utställningen på öppet hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...