fredag 11 mars 2011

Svep!


Här har vi den fantastiska svepasken!Det var roligt med svep! Det började i och för sig inte så bra när vi fick vänta två timmar på planhyveln, sedan efter att vi ha hyvlat en stund blev våra björkfanérer utdömda som för hårda, alltså fick vi byta till kortare i furu och då var det bara den lilla fyrkantiga formen som räckte till. Vi kokningstillfället kokade vi våra träbitar i säker fem timmar innan vi vågade svepa, och det gick bra sånär som på en liten spricka i var fanér. Men efter lite behandling med sandpapper syntes det knappt. Botten är också i furu och efter sågning, hyvling, limmning, sågning och slipning blev det en botten till slut! Och så fick man slipa lite till och borra hål för sömmen som skall hålla ihop skarven ordentligt. Man brukar använda rötter att sy med, dock fanns det ingen sån i skolan, utan pil, men den tog slut så jag använde mig av vaxad lintråd istället som jag tvinnat och sytt med kedjestygn. Jag har sedan ytbehandlat den med bivax för att det blir så fint och luktar så gott! Den är liten men väldigt söt och jag är jättenöjd med den! Jag ska ha svep som eget projekt med så det kommer bli en lite större rund ask med lock under terminen med. Förhoppningsvis.

2 kommentarer:

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...