måndag 21 juni 2021

MNOP - smycken av återvunnet silver

Här kommer ett till småskaligt tips! Det här är för dig som gillar äkta vara. Personligen är jag inte så knusslig med mina smycken men det här är riktigt bra grejer! Jag råkade på MNOP på instagram när det flimrade förbi i flödet. MNOP Jewelry är ett litet svenskt företag stationerat i Tranås som gör smycken i återvunnet silver och guld. På företaget jobbar tre personer där Magdalena Nehm är grundaren och den som designar alla smycken. Magdalena har en bakgrund som designer och produktutvecklare inom klädbranschen men har nu hoppat av den branschen och designar smycken istället. MNOP är både miljövänligt och etiskt eftersom det handlar om återbrukade material och alla smycken tillverkas under schyssta förhållanden i Sverige, och en stor del av dem i sin egen verkstad. I den mån det går är även ädelstenarna återanvända samt att de jobbar med återvunnet emballage. Läser man på deras hemsida kan man även se att de har återbrukade grejer runt omkring sig såsom gamla valsedlar som anteckningspapper, begagnade kontorsmöbler och laptops och att de även köper miljövänligt fika. Väldigt inspirerande! Man kan givetvis även lämna sina MNOP-smycken till återanvändning och återbruk om man tröttnar på dem. Men varför skulle man vilja göra det så snygga som de är?

Att jag gillar stora kitschiga örhängen är uppenbart men de här föll jag för direkt. Jag gillar när designen är både praktisk och snygg med en twist. De här köpte jag i september förra året och de kostade 379 kr. Det är verkligen inget att bråka om när det handlar om schyssta producerade, svenskdesignade och handgjorda grejer. Jag älskar dem och de funkar både till vardags och fest. Jag är särskilt svag för den hamrade ytan. MNOP har supersnygga örhängen, halsband, armband och ringar i silver eller 18 karats guld. De har även manchettknappar och slipsnålar om man gillar det. Jag skulle säga att MNOP är det självklara valet om man ska köpa present till konfirmation, dop eller namngivning t.ex. Det finns även superfina vigsel- eller förlovningsringar i både silver och guld och jag ska erkänna att jag är väldigt sugen på en ring. Jag har min förlovningsring i titan och silver men någon annan har slarvat bort sin. Så det kan vara läge med två nya ringar om det blir bröllop någon gång...

Så, kolla in MNOP Jewelry! Som jag har sagt tidigare, det här tror jag att vägen att gå för framtiden. Att använda det som redan finns är grejen och det finns så jäkla mycket smycken och bling där ute som bara ligger och dammar i smyckesskrin som inte används. Varför inte låta dem bli något annat då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...