lördag 19 juni 2021

Allt detta överflöd!


I förra veckan satt jag och slösurfade lite på Monki. Det är ingenting jag brukar göra, ska jag slösurfa kläder blir det köp- och säljgrupper på facebook, Sellpy eller Tradera, men nöden hade ingen lag. Jag satt i ett skittråkigt möte. Jag bestämde mig för att kolla in klänningar på rean. Jag gillar klänning och jag gillar Monkis klänningar. Och jag scrollade, och scrollade och scrollade! I detta nu har Monki 274 klänningar på rea. Det kanske inte låter som så många, men det var det! Jag höll aldrig på att bli klar! Och det var bara de som var på rea och det var bara klänningar dessutom! Kan ni fatta hur extremt mycket kläder Monki har?! Ett par tusen! Så finns ju H&M, Kappahl, Gina Tricot, Indiska osv. Och det är bara svenska aktörer. I övrigt finns Zara, Asos, Uniqlo, Boohoo osv. Ja ni fattar.


Det är svindlande att tänka på hur enormt mycket kläder det finns till salu där ute och hur lättillgängligt där är bara några knapptryck bort. Är det så konstigt att min garderob ser ut så här då, vare sig jag handlar second hand eller ej? Det finns helt enkelt FÖR mycket kläder i denna värld. Man brukar prata om att förr fanns det två kollektioner, en för sommaren och en för vintern. Fyra på sin höjd med höst och vår också. Nu har varje klädmärke 20, 40 eller kanske till och med 52 kollektioner om året! Det kommer in nya kläder var och varannan vecka och jag undrar om det verkligen är nödvändigt?

Vi vill sticka ut och vara unika. Fast ändå passa in. Det är väl inte skitkul om tio av mina kollegor har samma tröja som jag, men det stör ju inte om ett par till har det. Eller? När jag var 15 köpte jag mina första Dr Martens, ett par orangea tio-håls. När jag började gymnasiet upptäckte jag att en person i min mattegrupp hade likadana. Jag avskydde hen lite för det. Fast det är lite hemligt. Och vill vi vara unika och sticka ut, då har vi second hand. Vi kan väl dessutom vara unika i hur vi kombinerar plaggen. Vi kan sy själva eller sy om det som redan finns. Vi måste inte vara unika med nyköp. Och allvarligt, behöver vi verkligen en miljard plagg att välja på? Jag tror inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...