onsdag 14 april 2021

Att samla på kläder...

Det kan hända att jag har påbörjat en samling. Ok, jag har aldrig varit någon minimalist eller så och vem som helst som känner mig och min garderob skulle nog påstå att jag samlar på kläder, punkt. Eller skor. Fråga min sambo. Men nu är det så här att jag lite har börjat samla på specifika plagg. Inte så att jag har flera av samma men av samma kategori. Och har man fastnat för en viss sorts plagg är det ju rätt svårt att gå förbi när man hittar något som passar in i samlingen på loppisen. Jag har embraceat det. Och då är det så att jag helt klart samlar på stora stickade tröjor från slutet på 80- början på 90-talet.  Där skulle jag vilja placera dem i alla fall och jag tycker nog att jag har hyfsad koll.


Det började med den här. Visst är den fantastisk! Jag hade inte trott för några år sedan att jag någonsin skulle vilja ha något 90-ish på mig igen men can you blame me? Denna köpte jag på Myrorna Järntorget våren 2019 och jag har använt den en hel del. Den kan vara favoriten faktiskt. Den är i ett rätt använt skick men det är inget som stör tycker jag. Det gör bara att den är döbekväm. Jag vill minnas att min syster hade något liknande på 90-talet och jag misstänker att jag suktade lite efter den. Den är i 55% rami och 45% bomull. Rami är också något jag förälskat mig lite i. Det är nog främst för att det är en lite udda och okänd fiber. Jag gillar att vara lite unik.


Nr 2 blev den här, också från Myrorna Järntorget. När den första kostade 139 kr kostade denna bara 49! Verkligen som hittat tyckte jag. Den var nedsatt till halva priset och hur denna kunnat bli kvar till tillbudsavdelningen förstår jag inte. Den är ju också fantastisk! Den har skor på sig och innehåller rami den med! Bara en sån sak. Och färgerna hörrni! What's not to like med färgerna!


Den här är förvisso i min favoritfärg men jag har inte använt den jättemycket. Jag tycker ju om den men kanske att den är lite lång för att passa med min vanliga repertoar? Jag älskar den verkligen dock och den kommer användas mer. Massa mer. Och jag brukar få komplimanger för den. Jag köpte den på förra vårens tjockisloppis, pre-corona, för 150 spänn och det gör den till den dyraste tröjan i samlingen. Men den är helt klart värd det. Jag älskar ju gult! Och man skådar ju dessutom någon sorts regnbåge längst ner där. Bara en sån sak. För att använda ett favorituttryck.


Den här innebar förälskelse vid första ögonkastet. Jag hittade den på Sellpy förra våren och den är från Gudrun Sjödén. Den är lite mindre färgglad än de övriga, om man säger så, och det kan ha varit det jag föll för. Den passade in i samlingen helt enkelt. Den här kostade 300 kr och om man är van sellpyare som jag vet man att man lägger till massa plagg i favoriter och sedan låter dem ticka ner till billigt innan man köper dem. Om man har tur att de är kvar dvs. Jag ville inte riktigt vänta på den turen utan kände mig högst tvungen att köpa den när jag ändå skulle köpa några par nya skor till hushållet i slutet på maj. Nu kanske du reagerar på att den här inte räknas som den dyraste när den kostade 300. Hur går det ihop? Det var nämligen så att den hade två rätt svaga fläckar och ett litet hål och jag använde mig av den mycket välfungerande reklamationstjänsten Sellpy har. Det var inte specificerat nämligen och då kan man få sina pengar tillbaka och behålla plagget. Det fick jag. Och den är lysande. Fantastisk kvalitet! Tjock rejäl bomull som jag älskar. Den finns för övrigt i mer färgglatt utförande också. Jag drömmer om att någon gång få lägga till den till samlingen, den med. 


Så, nyast i samlingen. I måndags introducerade jag favoriten Smyrna second hand för en kompis som inte varit där innan och ni kan ju tänka mig att jag inte kunde motstå den här! Den är stickad i lite grövre garn och jag hade ju inte en vit sedan innan. Den är i "one size fits all" för övrigt. Nja. Märket är Mexx och det är ett bra märke påpekade hon i kassan. Det kanske det är, jag har ingen aning, men jag kan konstatera att det här är det närmaste polo jag kommer i min garderob! Jag hatar polo. 69 spänn fick jag ge för den och det var som hittat tycker jag. Den är i väldigt fint skick. Och om ni nu tycker jag jag är lite hoarder vill jag bara påpeka att lät bli den gula och blekt vinröda med sprund och v-ringad hals med en kaktus på som hängde bredvid. Trots samma pris och att den var underbar. Men den var i lite sämre skick och jag har ju redan en gul... Jag ångrar mig inte men jag sörjer den lite. Jag har egentligen en till som kan passa in i samlingen men den är lite trasig och kanske lite liten och jag kanske gör mig av med den. Så den räknas inte just nu. 

Så, bör man samla på kläder? Räcker det inte att man har _en_ galen början på 90-talströja? Nä, man får faktiskt ha flera om man använder dem, och det gör jag. Och mer användning ska det bli. Och varför inte samla på tröjor när andra samlar på frimärken eller tomtar eller vad det kan vara? Jag skrev att den första var en favorit. Men det kan även vara så att Gudruntröjan är en favorit. Och alla är ju fina och fantastiska på sitt sätt. Men vilken är din favorit? Och visst är det ok att samla på kläder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...