fredag 19 juli 2019

När våra gamla kläder exporteras

Ok, då får vi ta det där med välgörenhet då. Jag har berört det här innan, men det tål att tas upp igen. När vi lämnar in våra, i de flesta fall, fina och funktionsdugliga, kläder i insamlingsboxar (som jag skrivit om här) är det bara en bråkdel som hamnar i butikerna. Organisationer som Myrorna och Stadsmissionen får in flera ton textilier i veckan och alla de tonen får givetvis inte plats i butikerna. Då tänker man ju att det som blir över skänks vidare till bättre behövande, men så är inte fallet. Det säljs vidare för kilopris till Afrika, Asien och Östeuropa bl.a. Det är nog de flesta inte medvetna om när de känner att de gör en god gärning när de skänker till "välgörenhet".


Men gäller detta alla organisationer då? Tja, det kan jag ju så klart inte veta helt säkert men man kan gärna läsa kapitlet om second handmarknaden i Sverker Lindströms bok Gränslösa kläder, som jag skrivit om här. Så mycket som 70-80% av alla insamlade kläder kan säljas utomlands. Rätta mig om jag har fel nu men det här är inget som organisationerna skyltar med direkt. I årsredovisningar står det inte direkt "intäkter kläder sålda till utlandet" eller något liknande. 

Är det bara dåligt då? Myrorna har själva uttalat sig och sagt att handeln med begagnade kläder omsätter mer personal än vad den inhemska textilindustrin som numera är nedlagd på många ställen, skulle ha gjort. Lite ofräsch syn på det hela tänker jag. Och undrar om det är helt sant egentligen... 

Vad jag funderar över är de organisationer som kör hjälpsändningar till exempelvis Estland och Lettland (t.ex. den här), där grejerna säljs i de nya ländernas second handbutiker, är det rena hjälpsändningar då, eller säljer de egentligen grejerna till "vrakpriser? Det är något jag inte vet. Jag hade gärna sett mer information och transparens kring detta. En av mina favoritbutiker skrev på facebook att de rensar ut alla plagg som inte blivit sålda efter tre veckor för att få ett bra flöde. De utrensade plaggen går då enligt inlägget till "bättre behövande". Jag frågade faktiskt vad bättre behövande betyder. Jag fick inget svar på det...


Jag själv har en viss fäbless för Estland och att åka dit. Jag gillar ju även som bekant att handla på second hand med. Mycket av vårt överskott går dit och säljs i butikerna där, och skapar arbetstillfällen med. Och så åker jag dit och köper kläder och tar med dem hem till Sverige igen. Allt bra knasigt va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...