tisdag 16 juli 2019

Att skänka kläder

Jag tror, eller inbillar mig i alla fall, att de flesta människorna, någon gång skänkt kläder till välgörenhet. Personligen slänger jag aldrig funtionsdugliga kläder, de går till klädbytardagar, men det som blir över därifrån hamnar i en container till välgörenhet. Det är latisvarianten, eller den lite enklare vägen, om man inte har möjlighet att ta sig till en butik med insamling. Alla har ju inte bil och det kan vara tungt att frakta massa kläder kollektivt. Det kan vara lite snårigt att veta vart man ska skänka dock. Här kommer, för alla göteborgare, lite tips från coachen vilka containrar man ska leta efter. Och som vanligt är det mina högst personliga åsikter det handlar om. Först och främst, så här ska INTE containern se ut:


Fast det det visste ni ju om ni läst bloggen tidigare.


Vi börjar med Myrorna. Myrorna är Sveriges största second handkedja och finns, mig veterligen, över hela landet. Myrorna drivs av Frälsningsarmén som driver många olika bistånds- och sociala verksamheter, bl.a. dagcenter, härbärgen och behandlingshem. Överskottet från butikerna går bl.a. hit. Och det är ju en bra grej! Även om jag inte har mycket till övers för religiösa samfund har jag alltid haft respekt för frälsis. De är ändå förhållandevis transparenta i sin verksamhet. Jag skulle säga att det är helt safe att skänka hit.


Min personliga favorit, av nostalgiska skäl, är Emmaus Björkå, eller BjörkåFrihet som de heter numera. För mig har Emmaus alltid symboliserats av solidaritet och hippiekollektiv vilket ju inte är helt fel. Men det här med Emmaus är lite komplicerat. Enligt wikipedia startade flera olika organisationer på 60-talet med namnet Emmaus. Emmaus Björkå i Åkvarn i Småland var den största. Emmaus Björkå, alltså numera BjörkåFrihet, finns i Göteborg medans i övriga landet finns Emmaus Sverige, med mindre regionala organisationer. Så Emmaus och Emmaus är liksom inte samma sak. Men i vart fall, liksom med Myrorna, är Emmaus relativt transparenta vilket jag tycker är viktigt. Alltså är det safe att skänka hit med.


Mitt tredje säkra tips är nog den minst kända, dvs Human Bridge. Dessa boxar kan se lite skumma ut för den otränade, så har de även gjort för mig. Jag har alltid tyckt att allt utom Emmaus och Myrorna sett skumt ut. Men tittar man noga ser man att det står både Bostadsbolaget och Poseidon på, som ju är ett kommunala bolag i Göteborg, Läkarmissionen och Erikshjälpen på den. Verkar ju rätt seriöst eller hur? Erikshjälpen är ju en bra organisation som i övrigt bara tar emot gåvor i butikerna. Går man då in och läser om Human Bridge förstår man att de samarbetar med Lindra, vilket är lite favoritbutiker för mig i Göteborg. Och Human Bridge samlar t.ex. in och delar ut sjukvårdsmaterial och handikapphjälpmedel i Afrika och Östeuropa vilket ju känns bra. Och vad jag kan se på deras hemsida känns de transparenta. Jag gillart!

Så, vilka brukar du skänka till? Finns det några bra organisationer med boxar i Göteborg eller någon annanstans som jag har missat? I dagarna ska jag även berätta mer om.vad som händer med de kläder vi lämnar in i dessa boxar, vilket är en lite mer solkig historia.

2 kommentarer:

  1. Jag brukar skänka till Emmaus, för de har två containrar i mitt område.
    Finns det containrar en ska undvika, där de som står bakom verkar skumma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om det inte står att de har 90-konto ska man undvika dem, då är det garanterat nåt fuffens skulle jag säga.

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...