söndag 7 augusti 2011

Garn och strumpor


Under sommaren har jag jobbat mest och inte hunnit så mycket pyssel alls som jag velat. Men jag har hittat glädjen att göra främst två saker vid de tillfällena jag har varit kreativ. Och det är att växtfärga garn och att sticka strumpor. Eftersom jag växtfärgat en del i sommar har det gått hårt åt mitt växtfärgningsgarnsstash. Alltså var jag tvungen att gå på loppis (eller second hand som man tydligen bör kalla det) i torsdags och fylla på lite. Jag var på Saronkyrkan och kom dit 1.5 h efter att de öppnat så det var lite utplockat. Jag jag hittade ändå lite vanligt yllegarn jag kunde använda. Detta, samt ett nystan mjukt och mysigt vitt bomullsgarn, fick jag för 10 kr vilket jag tycker är helt ok. Men jag behöver nog mer... ;)


Jag hittade även dessa två mönster för två kronor styck. Nån gång ska jag lära mig att sticka sådana tröjor. jag menar hur svårt kan det vara? Att jag är ganska kass på att konstruera plagg och sticka färgmönster är petitesser. Jag får väl öva.


Och så har jag ju kommit på att det är roligt att sticka strumpor. När mina raggsockor i galna färger blev så bra ville jag sticka mer. Så nu har jag börjat på ett par raggsockor i lila raggsocksgarn från Svarta Fåret som ska bli en present till en person som är mig väldigt kär. Jag vet inte om de blir lite stora kanske, men det får väl bli mysstrumpor då.

Stickorna är Marks & Kattens ekologiska som Kajsa tipsade mig om i veckan. Hennes hade gått sönder och hon behövde nya, så jag förslog att vi skulle gå till Broderi & Garn och shoppa lite. Jag gillar den garnaffären så mycket för att de har ett så bra sortiment och humana priser. Så jag köpte mig ett par av dessa strumpstickor i bok (som både jag och Kajsa kände oss nöjda med att identifiera) i storlek 3. Jag kom på att jag ju inte hade några finstickor i den storleken så då var jag ju tvungen att införskaffa det. Är stickning en materialsport så är det! Och jag gillar dem! Till en början kändes det lite ovant då de inte är så glidiga. Men det finns ju fördelar med det med. Så som sagt, jag gillar dem!


Och när jag ändå var i garnaffär fick jag ju köpa lite garn med. Jag har ju som sagt kommit på att jag gillar att sticka strumpor och jag tänkte att det vore najs med ett par lite tunnare strumpor med finare maskor. Jag var egentligen ute efter garnet Regia flusi, men jag hittade inget jag gillade där så det fick bli Drops Fabel istället. Det ska bli spännande att se hur mönstret blir! Jag borde egentligen ägna mig åt nålbindning men jag har ledsnat lite på vantarna jag håller på med, kanske för att de inte blir så bra. Så jag får nog börja på nåt nytt. Frågan är om jag kommer vilja använda upp något av mitt växtfärgade garn... Men jag borde. Det kan ju inte bara ligga och ta plats hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...