söndag 21 februari 2021

Var noga med vart du skänker - en följetong i bilder

För ett par veckor sedan dök det upp en skum box i vårt område. Lite märkligt för vi har både Human Bridge och BjörkåFrihet nära. På fler ställen. I vanliga fall har vi även en Myrorna vid vår närmaste återvinning men den kommer och går. Ibland tar de in den och jag vet att de har varit lite restriktiva med sina boxar under pandemin. Jag har skrivit om hur jag tänker med vilka insamlingsboxar som är safe att skänka i i detta inlägg. Skumma boxar utan tillräcklig info tycker jag man ska akta sig för. Är det någon okänd organisation som står bakom boxen finns oftast info bara en googling bort om de har 90-konto, årsredovisning på sin hemsida osv. Personligen skulle jag aldrig lägga kläder i en skum box.


Myrornas box samlades in för ett tag sedan men jag antar att den återkommer. Så dök den här upp istället, fast på gräset bredvid återvinningsstationen. Hmm, lite lagom skumt va? Den var taffligt målad och bidrog med ingen som helst information om vilka som satt ut den eller vart kläderna ska gå till. Det stod till en början inte ens att det var kläder det handlade om men utseendet på boxen får ju en osökt att tänka på kläder. Det är så insamlingsboxar ser ut helt enkelt, även om den här såg lite omodern ut.


Så några dagar senare blev den uppmärkt så här. Jaha, det säger ju ingenting? Jag vet ju i och för sig att det finns ett mål att vi 2025 ska minska textilavfall med 60%. Jag hoppades att det kunde vara en liten kort millisekund att det kunde vara något sådant på g men insåg då det orimliga i det. Det skulle det stå någon form av information om vem som ligger bakom det och jag är rätt säker på att mitt bostadsbolag hade kommit med information om detta, innan boxen sattes ut. Och den hade knappast satts på gräset utanför återvinningsstationen. Nä, det luktade ju skumt lång väg.


Japp, det var som jag misstänkte. Stavfelet till trots visade ju detta tydligt att det var något skumt. Boxen fick inte stå där och skummisarna gav sig fortfarande inte till känna. Vad jag inte förstår är hur personen jag såg i veckan ändå kunde lägga kläder i boxen trots att insamlingen inte var lovlig, för det gjorde någon. Det gnisslade betänkligt i den risiga gamla boxen när hen lämnade. Vart har de ens fått tag på schabraket någonstans ifrån? Och det fanns dessutom två i området!


På förmiddagen den 18:e, alltså dagen innan utsatt tid var den så borta. Jag vet fortfarande inte vem eller vilka som satte dit den. De verkar ha gjort allt om natten. Skumt var det i alla fall! Vilket mysterium...

Varför ska man då inte lämna i skumboxar här och var? Ok, tänker man bara ur ett miljömässigt perspektiv kan vi nog sluta oss till att det är bättre att lägga i en skumbox än att slänga kläderna till förbränning, även om vi har förbränningsenergi i Göteborg. Vi kan ju förutsätta att någon haft plan på att tjäna pengar på kläderna som lämnats i boxen så någon form av andra liv hade de väl fått. Men många tror nog att det är ren välgörenhet när vi samlar in textil i boxar och att kläderna går till fattigare länder vilket inte är helt sant vilket vi kan läsa i detta inlägget. Väldigt mycket exporteras utomlands. Det finns många bra verksamheter som sysslar med välgörenhet och humanitär verksamhet medans vissa organisationen är mer för det cirkulära och vill få en vinst på det de gör. I vart fall ska man vara noggrann med vart man skänker utifrån det man själv tycker är viktigast och inte bidra till verksamhet där människor och miljö utnyttjas. Därför ska man kolla upp vilka som ligger bakom boxen man lägger i. Det tycker jag i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...