söndag 24 januari 2021

Utmaningarnas fördelar och nackdelar

Genom att köra två stilutmaningar på raken har jag insett en del grejer. Det finns trevliga vinningar på att vara med i stilutmaningar på instagram men det finns även irriterande nackdelar. De stora fördelarna är givetvis det här med att aktivera garderoben och testa nya kombinationer och jobba med det man har på ett nytt sätt. Det är trevligt och utmanande att ha "regler" att förhålla sig till. Jag har i alla fall insett saker på kuppen och hittat nya favoritkombos och utrönat om jag gillar vissa plagg eller inte.


#tänkomstilchallenge hade olika färger och prints som tema och jag fick verkligen rota långt ner i garderoben vissa dagar. Resultatet är som skådas ovan. Det var lite turligt och oturligt att fem av sju temat kändes väldigt främmande för mig. I kronologisk ordning under veckodagarna skulle jag klä mig i vitt, djurprint, blått, rosa, metallic, rött och grönt. Jag är inte så vänligt inställd till vitt, blått, rosa och rött och metallic är inte något jag brukar ha. Resultater blev att jag fick plocka fram sådant jag sällan använder och lufta. Den vita måndagskjolen gillar jag men använder sällan men fick mycket komplimanger för. Den kommer således få användas mer. Jag valde att tolka "blått" som turkos och petrol och kände mig genast bekvämare än om jag hade tvingat på mig "riktig" blå. Jag hatar blått. Rosa är inte min grej och jag insåg att jag inte riktigt gillar klänningen från i torsdags så den kanske får vandra vidare. Likaså leggingsen från fredagen om jag inte väljer att sy ut dem lite. Att dra i nedkasande leggings hela dagen är inte värdigt! När det var rött igår, lördag, rotade jag fram ett par långkalsonger jag köpte 2009 och i stort sett inte använt sedan dess. Men jag insåg att jag gillar dem och kommer använda dem mer. Bara i tisdags och idag har jag knappt behövt fundera över tänkbar lösning och fick samtidigt möjlighet att använda älsklingsplagg från mina småskaliga favoriter Lille-Lo och Rino.se

Nackdelar då? Hur trevligt det än är att få tänka till och vara kreativ och aktivera gamla garderobsvärmare har jag även drabbats av missöden. Fina favoritplagg passar sig inte alltid i skolmiljö vilket jag bittert fick erfara i fredags när den fina skjortklänningen, en av mina karmaklänningar, fick en fläck av låsolja mitt på! Ibland borde jag faktisk använda mer oömma plagg på jobbet så de fina inte blir förstörda! Ok, plaggen gör ingen nytta om de är för fina för att användas, men någon måtta får det vara! Turligt nog gick fläcken nästan helt bort av massa skrubbande och vanish. Därtill kan jag även tillägga att den rosa klänningen också blev smutsig i veckan.

Jag hoppar inte på någon "officiell" utmaning nästa vecka. Jag vet att de finns men jag behöver en paus. Däremot kanske jag skulle utmana mig själv att använda mer av mina oömma "jobbplagg" som jag dedikerat till detta när de tjänat klart som finare plagg pga slitna och lagade. Jag har ändå en hel korg i min klädkammare. Jag får helt enkelt sluta vara så sjåpig med att klä mig luffsigt på jobbet och sluta jämföra mig med min extremt piffiga vintagekollega. Det blir min utmaning framöver. Jag får väl återkomma om det med någon gång. Och kort och gott: en trevlig och viktig utmaning med bra teman!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...