söndag 13 december 2020

Världens fånigaste ord

Jag stannar bara till så här för att göra en liten reflektion över världens fånigaste ord. Nämligen det töntiga: villhöver. Jag ser det fan överallt nuförtiden! "Jag villhöver den tröjan" och "jag villhöver det garnet". Trams. Det finns väl ingenting som heter villhöver? Jag har egentligen inte så mycket emot att språket förändras och att det dyker upp nya ord men det där är ju bara fånigt. Snippa och hen är jag positiv till men villhöver fyller ingen nodvändig funktion.


Let's face it, det finns vill ha och det finns behöver. Jag har t.ex. leggings på mig nästan varje dag. Jag använder oftast svarta och de går sönder till slut av flitigt användande. Då behöver jag ändå ett par nya eftersom det är ett plagg jag använder och som fyller en funktion för mig. Jag kan behöva nya underkläder när jag nästan bara har trosor med stora hål i och om mina vinterkängor blir slitna och trasiga behöver jag ett par nya för att inte frysa om fötterna på vintern. Fine så.

Jag behöver inte örhängena jag visade i gårdagens inlägg. Jag ville ha dem. Och det kanske kan låta förmätet av mig att vilja ha saker när jordens temperatur hela tiden ökar pga överkonsumtion och flygresor (vilka inte jag står för i alla fall) och människor dör i svält varje dag. Eller krig. Men att jag skulle på något sätt motivera mina köp av nya blingiga örhängen för att jag -höver dem på något sätt är ju bara tramsigt. Det är som det är. Jag ville ha dem.


Hur motiverar jag att jag köper sådant som jag helt enkelt och väldigt egoistiskt bara vill ha då? Jo, det handlar ju ändå om att jag köper nästan allt jag tar på mig i andrahand. Kläderna och accessoarerna finns redan. Det gör inte att jag behöver dem mer men jag har åtminstone inte belastat miljön ytterligare. Köper jag något nytt gör jag i regel det från småskaliga producenter som inte heller belastar miljön nämnvärt om man jämför. Och det händer ändå rätt sällan. Mina småskaliga favoriter använder främst återbruksmaterial och miljömärkta tyger dessutom. Det är ett bättre val alltså. Det handlar inte heller om impulsköp jag kommer tröttna på ett halvår senare utan plagg jag kommer använda länge men jag får återkomma till varför jag gillar småskaligt så mycket vid ett annat tillfälle. Så låt oss sluta tramsa nu och vara ärliga med att det finns sådant man helt enkelt bara vill ha. Jag vill ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...