måndag 16 december 2019

Är det ok med begagnade julklappar?

Gillar man inte julstress och trängsel kan jag tipsa om vart man ska handla sina julklappar. Jag gjorde nämligen en spaning i lördags på min lilla loppisrunda. För i second handbutikerna var det i alla fall inte fullt. Inte ens på Reningsborg i Angered som bara är öppet onsdagar och lördagar och alltid är välbesökt var det någon trängsel. Det var ovanligt lugnt i alla de tre butikerna jag besökte. Det får att undra: köper inte folk julklappar på second hand?


Förra årets julklapp var det återvunna plagget. Det innebar plagg tillverkade av återbrukat material eller plagg köpta på second hand. En bra julklapp. Helt rätt i tiden. Årets julklapp är en mobillåda. Jag antar att det ligger i tiden med eftersom vi/jag/de flesta skulle behöva lägga ifrån sig mobilen lite mer. Men enligt min spaning handlar inte de flesta julklappar i andrahand. Jag kan bara förutsätta att det var mycket mer folk, trängsel och julstress i Nordstan i lördags. Jag antar att det köps jättemycket julklappar i år med, och att nästan alla är nytillverkade.

Förra året genererade julhandeln 21 miljarder kr. Det är galet mycket pengar det handlar om. Det köps sjuka mängder julklappar och överkonsumtionen av nyproducerat är total. Jag skulle önskar att vi drog ner på julklapparna och det blir mer ok att köpa begagnat. För även om jag fått mycket julklappar från mina föräldrar och syskon som är köpta second hand, som glas, broderade kuddar och böcker, tror jag kanske inte att det ser ut så överallt. Fast är det verkligen ok att köpa något som är begagnat? Ja, svarar jag då! Det är mer än ok!


Kan vi inte bara en gång för alla bara bestämma att second hand inte är äckligt? Det äckliga är att köpa nya grejer som säkert är fulla med kemikalier ändå. Och helt ärligt, mycket av julklapparna som ges bort är väl plikttroget köpta och inte särskilt genomtänkta? Så mitt råd inför nästa år är att vara ute i god tid och försöka hitta eller hitta på något som garanterat kommer bli uppskattat. Tanken är inte att hitta något pliktskyldigt på second hand heller. Hitta den perfekta second handprylen eller plagget, ge bort något du redan har hemma, ge bort en tjänst som t.ex. lagning, baka eller laga något gott eller hantverka ihop något själv istället. Eller köp av någon annan hantverkare. Det är fräscht tycker jag. Och jag känner mig mycket mer nöjd än om jag köpt nåt bös mttagaren säkert ändå inte vill ha.

Många jular har jag gett bort helt egentillverkade grejer såsom stickade strumpor eller virkade handledsvärmare. Det brukar alltid bli uppskattat. Sjukt mycket trevligare och kärleksfullt än en pliktskyldig juicepress som aldrig används t.ex. Jag önskar mig second hand eller handgjort i år. Det är från de kategorierna mina julklappar som jag ger bort kommer från med. Jag hoppas fler är med mig!

3 kommentarer:

  1. Dags att kommentera :) Håller såååå med dig! Att ”plikttroget köpa julklappar” är precis vad det är, jag har saknat rätt ord för det tidigare. OM en ändå ska ge bort en julklapp (i mina familjer har vi nästan slutat med julklappar, jag ska ge bort två i år) bör den var second hand. Jag tycker också det är onödigt med de plikttrogna julklapparna en FÅR. Jag behöver ingen juicepress eller annat bös, de ger mig mest dåligt samvete för att jag inte använder dem (för att jag aldrig behövde dem från början). Det svåra tycker jag är att många tycker det är SÅ VIKTIGT med de där plikttrogna julklapparna, även fast ingen vet vad de ska ge och ingen vet vad de ska önska sig. Så knäppt!
    God jul på dig Jenny! Hoppas du får ett skönt jullov!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men precis! Och allvarligt, julklappsleken, vad är det för himla påfund?! Som gjort för att misslyckas. Man ska köpa något för typ 100-200 kr som ska passa allt från tonårsgrabben till farmor. Om det inte är choklad (eller sprit) kommer det garanterat bli något crap som är totalt onödigt och antagligen blir oanvänt. Och så har det bildats massa avfall i produktion och transporterats över hela världen. Värdelöst!

      Radera
    2. Och tack detsamma, även fast du är föräldraledig 🙂

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...