söndag 23 juni 2019

Veganism = hållbart?

I dag kanske det blir ett lite kontroversiellt inlägg. Det kommer handla om veganism. Vad gäller kläder då. Jag kommer i detta inlägg presentera mina högst personliga åsikter om veganskt mode. Man behöver inte hålla med mig om man inte vill.

Jag är varken vegan eller vegetarian. När jag var yngre var jag dock vegetarian i 6.5 år. Varför jag inte är vegetarian längre är en helt annan historia och det inte heller vad detta ska handla om. Jag har inte heller någon särskild idé om att jag uteslutande ska ha bara veganska kläder eller skor på mig. Vill man ha en etisk diskussion med mig om detta får man ha det någon annanstans eller annan gång. Jag anser dock att alla har ett eget fritt val huruvida man vill använda sig av animaliska produkter eller ej. Jag dömer ingen men jag kan ifrågasätta ibland.

Jag har i flera olika forum (bl.a. i poddar) stött på veganer som är väldigt noga med att kläder och skor som de har på kroppen/fötterna inte på något sätt innehåller animaliska produkter. Det är helt ok, men jag upplever det som ett problem att man istället väljer plast. I min värld borde väl ändå veganskt gå hand i hand med giftfritt? Det finns ju bättre och sämre plaster men faktum är att mycket plast är gjort av råolja, alltså icke förnyelsebart. När man går omkring med skor med plast i sulan slits de även vilket innebär mikroplaster i naturen. Det är inte heller en hit. Vill man ha ett bättre alternativ ska man välja skor med gummisula. Jag är ju dock så klart inte oskyldig i allt detta. Jag kommer garanterat sprida mikroplaster av mina nya flipflops...


 Det värsta är när jag, vilket jag har gjort flertalet gånger, hör någon säga något som "Jag har köpt nya veganska skor, det är veganläder i dem. Jag vet inte vad veganlädret är gjort av dock..." Och detta handlar om folk som har ett uttalat hållbarthetstänk, och som kanske till och med anses pålästa vad gäller hållbart mode och veganism. Då blir man inte särskilt trovärdig hävdar jag. Ansvaret slutar inte vid det veganska, det är en skyldighet att veta vad det är i ens kläder och skor om man vill vara kunnig i detta och uttala sig om det. Det påminner mig om när jag för 15 år sedan gick förbi ett gäng mer eller mindre militanta veganer på Kungsgatan här i Göteborg som stod med en stor banderoll om något med djurrätt, jag lade inte deras budskap på hjärnan tyvärr. Däremot reagerade jag på deras skor. Det var kallt och snö ute och jag kunde konstatera att i stort sett samtliga hade kängor av läder eller mocka på sig. Jag är så pass kunnig inom detta att jag knappast tror att jag misstog veganläder för äkta. Det var inte heller så vanligt med veganläder och veganmocka för 15 år sedan.

Jag har en kollega som är vegan. I höstas kom hen till jobbet med ett par sprillans nya Dr Martens, av veganskt slag givetvis. Jag frågade hen om han vet vad de är gjorda av. Hen svarade "Jag vet faktiskt inte, det är säkert något annat som är skitdåligt för miljön men för mig är det viktigt med koncept och jag har köpt vegankonceptet.". Det tyckte jag var ett ärligt och bra svar. Du vet inte och är dessutom rätt medveten om att det inte är bra för miljön men det är inget du hymlar med.


Jag då? Jodå, jag har flera par läderskor och ulltröjor/koftor. Flera av mina skor är köpta eller fådda i andrahand och tröjorna/koftorna brukar jag sticka själv. Personligen föredrar jag skor som håller bra vilket läderskor gör. Jag väljer att vårda och laga dem istället för att köpa nya. Har jag köpt nya läderskor gör jag det av vegetabiliskt garvat läder som är ett bättre alternativ än kromgarvat. Och det finns inget som värmer så bra som en tröja i ren ull. Och jag är numera rätt picky med mitt ullgarn med.

Man behöver som sagt inte hålla med mig men jag i framtiden slipper höra s.k. auktoriteter inom hållbart mode sitta och vara clueless inför vad deras kläder och skor är gjorda av och inte bara att de är veganska. Medvetenhet är det bästa, sen får alla göra som de vill.

Vill man veta mer om veganskt mode rekommenderar jag The Vashion blog och podden Sustainable Fashionistas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...