onsdag 10 april 2019

Påverkan


Det här med att bara köpa begagnat i år är det bara jag i det här hushållet som kör med. I min familj finns, förutom mig, en sambo och en liten byracka. Byrackan hanterar inte sina egna pengar men sambon gör det och han konsumerar som han vill. För några veckor sedan frågade han mig helt apropå: "Är Turkiet ett bra land?". Jag fattade ju så klart att han undrade om Turkiet är ett bra produktionsland vad gäller kläder! Det fick jag meddela honom att Turkiet är förhållandevis bra om man jämför med t.ex. Bangladesh, Kambodja eller Sri Lanka. Så länge de inte utnyttjar syriska flyktingar då dvs. Men jo, det godkände jag. Han hade nämligen fått en rabattkupong på Dressmann som han ville använda och han behövde ju ändå nya jeans. Och han använder verkligen jeansen till de är utslitna. Så ingen överkonsumtion där. Nu kom han förvisso hem med ett par jeans från Serbien istället men det var ju också godkänt. Men det riktigt positiva var ju att han köpt ett par jeans som inte bara var tillverkade i Serbien, de var fairtrade också! Och det berättade han att han valt medvetet då han inte ens tittat på de som inte var märkta fairtrade. Hur glad blir man inte då? Och lite stolt med! Allt mitt babbel om hållbarhet vad gäller kläder på hundpromenaderna har gjort avtryck. Så nu är det bara resten av världen kvar att frälsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...