måndag 6 maj 2013

Marknadshelg


I helgen var jag och Linda på Bygdens dag i Kungsäter. Kungsäter ligger i Varbergs kommun och är, vad jag förstod, en ganska liten ort. Men en bygdens dag har de, och på den var den en liten hantverksmarknad. Och vilken hantverksmarknad sen! Den var liten, visst, men kanonfin! Så här såg det ut för vår del och vi sålde faktiskt helt ok. Vi hade våra hantverkade grejer, och Nornornas garns (dvs vårt) växtfärgade garn. Kungsäterborna var jättetrevliga, vädret var fint, aktiviteterna på Bygdens dag var mysiga och alla verkade väldigt glada. Vi fick löfte om att få komma tillbaka dit nästa år igen, och det vill vi ju gärna!


Jag shoppade lite faktiskt, tyckte jag var värd det. Jag köpte en jättefin trikåmössa med flugsvampar på, och denna lilla skönhet! En skärsvarvad burk med lock för 75 kr, köpt direkt av tillverkaren! Jag glömde ju så klart fråga vad det var för träslag, men det ska jag nog kunna ta reda på! Jag ser detta som en investering inför framtiden. Jag tänker mig att jag kan använda den som inspiration för mina framtida elever, så att de kan se vad man kan svarva. Men jag känner även att den förtjänar en hedersplats i mitt hem. Med något fint inuti.

Mitt hjärta blödde dessutom lite för att jag inte hade råd att köpa en trasmatta av en urgullig liten tant som vävde fantastiska mattor. Inte för att de var dyra, snarare tvärt om, men jag är fattig så det förslår. Men jag tänker att nästa år ska jag köpa minst en, och mer svarvat av den söta farbrorn! Man vill ju gärna stötta duktiga hantverkare!

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag det låter som ni hade! Gillar trä asken eller vad man skall kalla det. Trevlig form och användbar att stoppa allt möjligt i ju. Vid en hastig blick på bilden ser det ju nästan ut som den är gjord av teak men det är ju helt uteslutet om den bara kostade 75kr.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår din tanke med teaken, men i verkligheten ser den mindre teakig ut och mer som att det är ytbehandlingen som gjort den så teak-lik. Jag ska forska i vad det är för något :)

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...