torsdag 6 oktober 2011

Fel!

Det har jag tydligen gjort. Jag har tydligen gjort fel i konstruerandet av mitt egensydda plagg. Jag använde en förlaga och gjorde som på det, och plagget sitter som en smäck enligt mig själv. Men ändock har jag gjort fel. Detta gör mig frustrerad. Jag vet att det finns praxis och tumregler för hur man syr och konstruerar kläder för att det ska bli så välsittande, hållbart och funktionellt som möjligt. Dessa regler är givetvis också till för att på ett smart sätt få det att bli så bra som möjligt, istället för att höfta fram det. Det finns alltså ändamålsenliga tillvägagångssätt. Men jag hade faktiskt ingen aning om att det var en absolut vetenskap. Och att få höra att man gjort fel kan verkligen ta död på kreativiteten. Jag läser till slöjdlärare och vi har pratat mycket om att man skall akta sig att säga till en elev att denne har gjort fel. Finns det verkligen rätt och fel vad gäller slöjd och kreativt skapande? När jag insåg att jag i över ett års tid stickat aviga maskor vridna skrev jag i frustration på ett publikt forum att jag gjort fel, varpå jag fick massor med svar om att jag inte alls gjort fel. Man kan inte säga att man gör fel i stickning, utan att det finns olika sätt att göra det på. Det kändes väldigt bra att höra, och nu vet jag ju hur man gör vridna aviga maskor med. När man då har en elev som "gjort fel" i skolan, tycker inte jag att man ska påstå att eleven gjort fel, utan man kan istället ställa frågor som: "hur tänkte du när du gjorde så?", "är du nöjd med det så här?" och "vad tror du om att göra så här istället?". Svarar då eleven nej på sista frågan får man väl godta det. Hantverk och slöjd är ett kreativt skapande, och har man ingen instruktion, mall eller mönster tycker jag att det ä fritt fram för egen konstruktion. Finns det en förlaga att gå efter tycker då inte jag att det blir fel, om det blir som förlagan. Det är dessutom inte heller en dödssynd att inte göra som instruktionen säger, om man hellre vill ha det på ett annat sätt. Och det måste väl ändå vara ok att frångå vedertagna tillvägagångssätt? Människokroppen ser ju ändå olika ut på olika individer, och något som sitter perfekt på mig, passar då inte lika bra på min sambo, min mamma eller min pappa. Alla har inte helt proportionerliga kroppar som stämmer med "sömnadsreglerna". Dagens mode följer inte direkt regelboken heller. Och hur kan något man själv är nöjd med vara "fel" egentligen?

Nej "fel" är ett ord som inte kommer ingå i vokabuläret i min slöjdsal. Jag har aldrig gillat elitistisk och fisförnäm slöjd där det bara finns en väg till slutresultatet, där man måste planera allt in i minsta detalj och göra provbitar och provlappar. Fram för mer fritt skapande, och mindre fisförnämhet! Och bannlys ordet "fel"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...