torsdag 15 september 2011

Metallslöjd


Lite suddig bild från min mobilkamera men det här är vad jag håller på med i skolan nu. Jag har börjat med metallslöjd. Det är riktigt roligt! I grundskolan minns jag inte mycket av metallslöjd. Jag vet att jag inte gjorde något emaljerat smycke i koppar som många gjort, och fortfarande gör i skolslöjden, men däremot minns jag att jag gjorde en ljusstake eller värmeljushållare i nån klippt och bockad plåt. Kan ha varit en popnit i den med... Och jag vet att jag mjuklödde, men jag minns inte vad... I vart fall så var inte metallslöjd en dominerande del i min träslöjd i tredje till sjätte klass. Men nu har jag börjat med drivning på slöjdutbildningen och det är kul. Man tar en rund bit plåt aluminium, koppar eller mässing och så har man en kulhammare och en sorts form och så bankar man på från insidan. Jag är inte helt klar med den här och den ser inte mycket ut för världen nu, men den ska nog bli fin! Koppar är materialet och det var ett trevligt material. Mässing var inte min grej.

Sedan så har vi ju då klädsömnad med. Det ska förhoppningsvis bli ett par haremsbyxor, en förklädesklänning, en kjol och en vikingakappa. Haremsbyxornas beskrivning kommer från Stoff & Stil, förklädesklänningens mönster är från Almedahls och kjolen och kappan har jag konstruerat själv. Bara jag får till en gylf på kjolen kommer jag nog bli toknöjd förhoppningsvis! Jag ger er en liten förtitt på tyget som skall användas till förklädesklänningen. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...