tisdag 19 april 2011

Doctor Who


Idag tog jag hem mina grejer som var med på utställningen i skolan och så kom jag på att jag ännu inte visat mitt Doctor Who-förkläde. Så här är det! Det röda prickiga tyget köpte jag i början av terminen på vår omvärlds-VFU för 50 kr om jag inte minns fel. Jag har gjort alla tre trycken med schabloner av overheadfilm. Pinuppan är för övrigt en ficka. Och "grisen" längst ned till vänster är min vikingaförenings symbol. Receptet är från min VFU-plats och visade sig vara väldigt pedagogisk. Jag är nöjd. Doctor Who är cool.


Sedan så har jag börjat göra ett av mina egna projekt som är en skål urgröpt med håljärn. Detta var något jag själv gjorde på mellanstadiets träslöjd och jag vill minnas att jag var ganska road av det. Jag har förstått att det är något som fortfarande är en uppgift i skolslöjden idag på många håll än idag. Så jag ville göra det. Och det var jättekul! Jag gillar när man får pilla för sig själv och göra något lite meditativt. Träslaget är al, vilket jag valde för att det fanns god tillgång på det i bra dimensioner i vårt virkesförråd, samt att jag tycker att det är jättevackert. Lite av ett favoritträslag numera. Så nu ska jag bara såga och putsa kanterna och sandpappra (som man tydligen inte får säga) den både invändigt och utvändigt. I mitten fanns det en kvist som var väldigt intressant att arbeta med faktiskt. Så är det lite bark från kvisten i botten som bara är vackert hävdar jag. Kul kul.

Och apropå de egna projekten så har jag ändrat mig lite angående sista projektet. Det andra är ju stickning och det tredje skulle egentligen vara svep, men eftersom jag redan har svept kände jag till slut att det var lite grädde på moset att göra ett till. Så jag har istället valt att tillverka nålbindningsnålar i olika träslag, utföranden och ytbehandling. Sedan skall jag givetvis testbinda med dem med:)

Och apropå nålbindning så hade jag ju lite kurs i söndags. Det var en förening min syster är med i som skulle ha lite hantverk och då frågade de mig om jag ville visa nålbindning. Och det ville jag ju givetvis. Det var skoj att komma ut lite och lära andra (få lite övning i det pedagogiska) och så fick jag ju visa lite vad jag gjort också och det är ju alltid trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...