tisdag 25 december 2012

Fått julklappar

I flera år har jag varit inne på att sluta med julklappar. Det blir press och stress och vi är alla vuxna i vår familj så vi skulle lika gärna kunna lägga ner det. I år tillåter dessutom inte min ekonomi några dyra julklappar eftersom jag nu fått mina ynka sista 1100 från CSN och utan fast jobb så blir den ekonomiska situationen inte så hållbar. Så jag har tillverkat alla julklappar själv, förutom några stycken till sambon. Men när man får så här fina julklappar av sin familj så vill man inte sluta med julklappar alls.




Äggkorgen har min pappa gjort helt själv! Han är grym på luffarslöjd och när vi var med på marknaden i Skene i september hade han sådana med sig. Nu blev båda dem sålda men jag nämnde för pappa att jag också ville ha en och det kom han ihåg! Jag är mycket nöjd med min äggkorg! Ägg brukar jag ha i kylskåpet så det finns risk att det blir garn i den korgen.

Jag blev väldigt förvånad när jag fick boken Vikingamönster i stickat av min bror! Mamma hade visst hjälpt till lite med den julklappen men det spelar ju ingen roll. Jag har velat ha den länge nu och eftersom den är slut hos förlag blev jag ju extra glad förstås! Det finns så fina flätmönster i den och jag kommer nog använda den mycket. Maskor och medeltid fick jag av mamma och den kommer nog bli lika använd den. Så fina mönster! Säger bara det.

Så fick jag även en bok om smycketstillverkning. Jag ägnar mig i regel inte åt det (mer än de virkade örhängena) men den här boken var kanonfin och väldigt inspirerande! Jag älskar ju återbruk och det är mycket sådant i den här, och mycket smycken av bestick och det gillar ju jag! Jag har ju sedan tidigare gjort ett halsband i slöjden. Den boken kommer jag nog använda mig mycket av både privat och i yrket.

Man kan säga att det var en julafton som gav bra utdelning helt enkelt!

2 kommentarer:

  1. Väldigt fin äggkorg din pappa gjort!
    Jag vill också ha en äggkorg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Emma, det går att ordna i så fall. Pappa är dessutom väldigt billig!

      Radera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...