måndag 12 december 2011

Alla som har gjort en smörkniv i slöjden räcker upp en hand!


Jag räcker inte upp handen, alltså har jag inte gjort en smörkniv i slöjden. Men mina syskon gjorde det, det vet jag. Jag undrar vad det var som gjorde att min träslöjdslärare från tredje till sjätte klass, slutade att göra smörknivar med eleverna... Eller var det bara vår klass som inte gjorde det tro? I vilket fall tycker jag att det är lite synd, då jag tycker att smörkniven är en utmärkt slöjduppgift! Dock har smörkniven fått något av en töntstämpel. När man skall prata om träslöjd i negativa ordalag, pratar man ofta om smörknivar. "I slöjden gör man bara smörknivar och syr tråkiga korsstygn" kan det låta. Men en smörkniv i sig är väl inget negativt eller? Finns det något finare att bre mackan med än en handgjord smörkniv i en som någon lagt ner tid och kärlek på? En är dessutom ett väldigt trevligt träslag då det luktar gott att arbeta med!
Nä, jag tänker inte mobba smörkniven och gör själv gärna smörknivar i skolan med eleverna. Jag har även själv börjat göra en smörkniv på mina egna poäng i skolan.
Så hur många minns att ni gjorde smörknivar i slöjden i skolan? Visst är det mysigt med smörknivar? :)

1 kommentar:

  1. Vi fick inte heller göra smörknivar eftersom vår trämajje tyckte att det var för enkelt... emaljera fick vi dock prova på om man ville. Minns inte att jag gjorde det... inget föremål som jag kommer ihåg iaf, men att man la pulver i olika mönster på en metallplatta och värmde och det smälte ihop och färgerna framträdde klart.
    Charlotte

    SvaraRadera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...