onsdag 23 juni 2010

Synthbonaden är färdig!


Så, då var den färdig! Den var faktiskt ett skolarbete. Vi hade en föreläsning om bonader där en dam som samlade på bonader visade upp sina guldkorn och berättade om olika tekniker, stilar och trender genom tiderna. Vårt ämne var då broderi och jag hade ju egentligen tänkt brodera nåt till mina vikingakläder, men så ställde hon frågan till mig hur en bonad jag skulle göra skulle se ut. Så i min fantasi såg jag den här framför mig och sedan kunde jag inte släppa det! Citatet Like diamonds in the ground we are waiting to be found kommer från låten Wall of sound med Covenant. Den ska få en passande plats i vårt gemensamma hem (från och med söndag) och det ska bli spännande att se vilka som känner igen citatet!

Den är broderad med plattsöm och efterstygn i ullgarn på linnetyg. Att jag valt att göra tre bokstäver röda är bara en estetisk effekt och inget hemligt budskap.Just nu försöker jag släta till den lite. Jag har blött ned den och sedan spänt upp den på mjukt underlag. Jag är dock skeptisk att den blir slät. Den ser oroväckande skrynklig ut. Om någon har något bra tips får ni gärna hojta till!

Så har jag gjort klart mina krokade handedsvärmare också. De är krokade runt i mosskrokning. Jag har använt Trysils sportgarn som jag köpte snorbilligt på Europris i Gislaved förra året. Jag fick lära mig att virka en picotkant eftersom jag inte kunde det innan. Men virkning är ganska självklart för mig så det var inget svårt. Tyvärr räckte inte det mörkare garnet till en virkad kant i nederkanten så jag fick virka vanliga fasta maskor med det ljusare garnet istället. Jag gjorde det för att de inte skulle rulla sig så mycket och det blev ganska bra. De är till marknaden i Skene i September.


Sedan så har Christel lovat att vara demopublik åt mig. Jag tycker det är så svårt att veta vad som kommer sälja på en marknad ute på vischan. Jag vet ju vad jag gillar men alla har ju inte min smak. Men jag försöker tänka utanför det och då får Christel kolla på mina grejer och se om det är något hon skulle kunna tänkas köpa. Vi har nog ganska olika smak tror jag. Ska hem till henne senare och kolla på en byrå vi ska få så då får vi se vad hon tycker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...