söndag 18 mars 2012

Dragspelsbasker


Jag har stickat en dragspelsbasker. Jag är inte alls särskilt nöjd. Jag såg massa fina baskrar hos Blyga kille stickar och tänkte att jag också ville sticka en sån. Så jag beställde både mönster och garn från Östergötlands ullspinneri och började sticka på. Garnet är Visjögarn och jättetrevligt men jag insåg efter några varv att det inte var jättekul. Inte tråkigt, men varv efter varv med aviga är inte min grej. Sen kom jag av mig lite grand när jag började massa andra projekt och fick beställningar men så såg jag en tant med en jättefin dragspelsbasker i veckan i svart och rött. Så då blev jag sugen på att sticka klart den och eftersom jag tappat min fina gröna mössa kände jag att jag behövde en ny. Jag har sprungit runt i en HM-mössa i akryl det senaste och det går ju inte för sig i längden.



Så idag blev den helt klar med fästa trådar och allt. Men den blev ganska ojämn och jag gjorde fel och missade att minska ett varv så jag fick minska extra mycket några varv senare och minskningarna blev väldigt fula. Så ju längre mot mitten jag kom desto fulare blev den. Men efter jag fäst alla trådar blev jag ganska nöjd. Tills jag fick på mig den. Den är ju ganska fin ändå, jag gillar färgerna, men jag passar då inte i den. Tanten jag såg i veckan var fin i den, och säkert massa andra också, men nä, den var inte riktigt jag. Men jag kommer nog använda den ändå. Jag får försöka bli mer ett i den. Men lite antiklimax är det när man stickat nåt ganska länge som liksom inte blir så bra...

3 kommentarer:

  1. Synd, när du lagt ner så mycket tid på att sticka den, men bra jobbat att du blev klar med den! Kanske kan du ge/sälja den till någon som passar bättre i den?

    SvaraRadera
  2. Jag har tänkt tanken men den är inte tillräckligt fin att den går att sälja, men kanske ge bort... Men jag ska ge den en chans!

    SvaraRadera

Sveriges second handprofil och loppistips #28: Erikshjälpen Rosenlund och dagens hållbara outfit #29

I torsdags var jag faktiskt ute på baluns! Ja, jag vet att vi har restriktioner igen och jag är ändå rätt restriktiv med vad jag gör men här...